Vaiana

2. februar 2017 af Cecilie Hornung Jensen

Vaiana billede

Viana er en utrolig smuk animationsfilm, der dog i sin fortælling ikke er voldsomt imponerende.

Når Walt Disney Pictures laver en ny animationsfilm, er det ikke længere kun til glæde for det yngre publikum. Også det voksne publikum finder selskabets film både underholdende og givende - en tendens, som de tydeligvis er opmærksomme på, og derfor forsøger at få deres film til at ramme begge målgrupper. Vaiana er som det nyeste skud på Disney-stammen ingen undtagelse, og derfor må filmen også anmeldes med begge målgrupper i tankerne.

Vaiana, der er instrueret af makkerparret bag Den lille havfrue og Aladdin, er navnet på en eventyrlysten ung pige, der bor på en polynesisk ø og er datter af øens høvding. Hun har et særligt bånd til havet, men hendes overbeskyttende far har hele hendes liv forbudt hende og resten af stammefolket at sejle ud på den anden side af revet. Men da øens afgrøder på uforklarligvis begynder at udtørre, trodser Vaiana hendes far, og begiver sig ud på det ubarmhjertige hav. Her skal hun finde halvguden Maui og overtale ham til at aflevere dét mystiske hjerte, han stjal for mange år siden fra ø-gudinden Te Fiti. En opgave, der viser sig at blive en smule vanskeligere end først antaget.

Disneys film har altid et klart budskab med deres historier. Det kunne fx være ”følg dit hjerte” eller ”husk at være dig selv”, og normalt formår de at formidle disse budskaber på en fin og diskret måde, ofte pakket ind i lærerige oplevelser eller situationer. Desværre lykkedes dette dog ikke i lige så høj grad i Vaiana, hvis budskab lidt for tydeligt bliver understreget lidt for mange gange i løbet af filmen. Hvis vi bliver i den lidt mere negative afdeling, så halter filmen en smule efter på flere områder. Den er desværre ikke nær så sjov, som den prøver at være, og med nogle til tider lidt kluntede og hvad der virker som hurtigt skrevne sange, sidder man som publikum tilbage med en lidt halvflad fornemmelse.

Men ser man bort fra de mere negative aspekter, så er Vaiana stadig en underholdende og utrolig smuk animationsfilm, hvis hovedkarakters polynesiske aner samt filmens kraftige og til tider selvlysende farver minder om en blanding af Pocahontas og Avatar. Så selvom den ikke kommer på niveau med Disneys populære og fantastiske Frost, så bliver den med sikkerhed et hit hos især det yngre publikum. Men som en del af den voksne målgruppe, kan jeg desværre ikke snige mig op på mere end 3 stjerner.

Titel: Vaiana
Original Titel: Moana
Premieredato: 2. februar 2017