Valentine's Day

31. juli 2010 af Jesper Poulsen

Valentine's Day billede

Sig det med blomster fra Siena Bouquet...

Valentin's Dag. Det er sådan en dag, hvor du skal fortælle din kæreste eller ægtefælle at du elsker vedkommende samt overrække en buket blomster til selvsamme. Snedigt træk, hvis man så bare slap for at gøre det resten af årets dage. Men sådan hænger det ikke sammen... Og derfor er Valentin's Dag et skingert trut i trompeten, for vi danskere husker kun på ”helligheden” fordi reklamerne fra varehusene minder os om det år efter år. Et fejlkøb fra USA af de helt store. Hvilken regering stod for den misere?

Ej, spøg til side, og så alligevel ikke. Specielt ikke når man har set filmen Valentine's Day, som nu er dvd-aktuel. Indpakningen er så lyserød, så at selv The Pink Panther synes at have tabt sin kulør. Vi følger 19 menneskers kamp for at få udlevet deres kærlighed på selve dagen. Noget der synes mere stressfuldt end hyggeligt, og derved er filmens grundlag så allerede i jeopardy. Vi følger primært blomsterbinderen Reed, spillet af Ashton Kutcher, som får en hulens masse ordrer på buketter der skal sendes til nær og fjern. Og hvor hans historie udspringer, sættes andre i gang. Det er lidt af et emsemble Garry Marshall har fået samlet her, inkluderende navne som Julia Roberts som kaptajn i hæren, Queen Latifah som dominerende chef, Anne Hathaway som telefonsex-udbyder, Jamie Foxx som tv-reporter etc. I sidste ende spindes de mange bi-historier sammen, så alle vi undervejs møder, ender med at være connected. Det er ikke filmens kerne, men desværre det eneste som gør den interessant, så man holder ud undervejs.

Ja ja ja, nu er du jo også af hankøn og krummer tæer ved synet af romantisk pigepladder-film! Ja, indrømmet. Hvis jeg finder noget der kan anfægtes, så går jeg efter struben - og det er der altså meget af i Valentine's Day. For det første har jeg svært ved at se hvad filmen har til formål andet end at tjene ussel mammon. Filmen kan kun fortælle om at kærlighed er vigtig. Ja, for pokker da. 10 kr. i banken for den oplysning. Men det vidste jeg godt i forvejen (man læser vel tekst-tv). Dertil kommer at filmens form og fremdrift og stjerneskuespiller-opbygning er total identisk med den langt bedre Love Actually (2003), som havde nogle meget mere indbydende historier at fortælle. Så se du hellere den, kære læser, end at falde på halen over dyrkelsen af et opblæst fænomen.

Det interessante er som tidligere nævnt, sammenspindingen af personer og omstændigheder. Alle penge synes at passe til sidst. Ingen går med uforrettet sag, men hvor skal man vente længe på at finde ud af at Bradley Cooper (A-Team, The Hangover) er bøsse-makker med Eric Dane (X-Men, Marley & Me), at Jennifer Garner (Alias, Daredevil, Juno) skal vælge Ashton Kutcher frem for Patrick Dempsey (Made Of Honor, Greys Hvide Verden), at Jamie Foxx og Jessica Biel (Illusionisten, Next, Blade Trinity) ender i armene på hinanden, for ikke at tale om alt det der sker for Jessica Alba, Shirley Maclaine, Topher Grace, Kathy Bates og flødebollen Taylor Lautner (ham den skrækkelige fra Twilight). Ups, nu afslørede jeg det hele eller hva'? Næ, for der er naturligvis mange flere som skal flettes og rodes sammen. Og det fungerer altså... Men det er så også driften for undertegendes vedkommende, for Valentine's Day er og bliver en romantisk komedie som ikke yderligere rykker sig ud af flækken, ganske på linje med Garry Marshalls andre værker som Runaway Bride, The Princess Diaries o.l. Naturligvis med undtagelse af Pretty Woman, som vist nok stadig har seere på TV3.

Måske har I forstået min pointe, måske har I ikke. Heldigvis er det helt op til jer om I nu vil se filmen Valentine's Day. Uanset hvad, så vil jeg ønske jer god fornøjelse.

Dvd'en indeholder desuden slettede scener samt en eksklusiv trailer for Sex And The City 2.

Filmen er venligst stillet til rådgihed af: