Vigilante

25. oktober 2007 af Michael Panduro

Vigilante billede

Underholdende og morsom, men ikke på højde med instruktør Lustigs bedste

”Vigilante” er lavet midt mellem instruktør William Lustigs to hovedværker, ”Maniac” og ”Maniac Cop”. Og selvom filmen ikke helt har opnået samme klassikerstatus som de to andre, så er det stadig et sjovt bekendtskab i Lustigs pudsige karriere og en film der vil tilfredsstille alle de gæve, danske exploitation-fans som AWE efterhånden har fået hevet frem fra hulerne.

Titlen er ganske sigende og ligger naturligt i forlængelse af 70erne og 80ernes selvtægtsbølge. Exploitation-ikonet Robert Forster spiller den rolige mekaniker Eddie, der har en mistanke om at nogle af hans kolleger med den enorme Nick (Fred Williamson) i front er begyndt at tage loven i egne hænder og straffe forbrydere som politi- og retsvæsen lader glide gennem sine fingre. Som filmen tager sit udgangspunkt har Eddie stadig troen på stat og samfund i behold, men da hans kone bliver efterladt i koma og hans søn brutalt myrdet af en gruppe unge bandemedlemmer, der efterfølgende går fri, smuldrer troen på autoritet. Da han i vrede angriber en af overfaldsmændene ender han oven i købet selv i fængsel. Ved sin frigivelse går han i lige linje til Nick og hans kompagnoner med ønsket om retfærdighed – og så er startskuddet givet for en afsluttende tredjedel med masser af vold, ødelæggelse og kikset koreograferede slåskampe.

Vi er ikke oppe i samme liga som hverken den ultravoldelige, men karakterbårne ”Maniac”, eller den vældig morsomme ”Maniac Cop”, men mindre kan også gøre det. ”Vigilante” har masser af mindeværdige scener, fabelagtige one-liners og en Fred Williamson der er too cool for school. De social-politiske kommentarer er åbenlyse og hverken nytænkende eller specielt gennemarbejdede, givende et resultat der er mere komisk end tankevækkende. Men komisk på den fede måde. I sær slåskampene er også morsomme, særligt når den enorme Williamson er oppe i mod spinkle pushere eller små bandemedlemmer.

Til trods for sin berømte forgænger og instruktørens senere ikon-status (ikke mindst takket være det amerikanske distributionsselskab Blue Underground der stadig i dag er drevet af Lustig selv), er ”Vigilante” i sig selv en film der ofte er refereret, blandt andet af vor egen Nicolas Winding Refn i ”Bleeder”, og som formår at stå på egne ben. Den er underholdende, kikset på den fede måde og tåler masser af gensyn. Takket være AWE får vi den nu også at se uklippet og med en lækker billede- og lydside i Danmark.

Bonusmaterialet består af en et informativt kommentarspor fra Lustig og et par skuespillere. Dertil en lang række trailere, tv- og radio-spots og en promo-reel lavet til at samle midler til filmen (som senere blev inkorporeret som filmens intro), lidt biografier og trailere til andre AWE-titler. Ganske imponerende og fuldt på højde med de bedste intoernationale udgivelser af filmen.

”Vigilante” er ikke William Lustigs bedste film, men det er en omgang solid underholdning hvis man har bare den mindste interesse i exploitationfilm generelt eller selvtægtsbølgen (som ser ud til at være ved at genopstå i disse år) i særdeleshed. Se den for Fred Williamson, se den for de mange mindeværdige scener, se den for de lomme-politiske kommentarer.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:Another World Entertainment.

Titel: Vigilante
Original Titel: Vigilante