Viktor mod verden

3. august 2023 af Natasha Margrethe Jensen

Viktor mod verden billede

Viktor mod verden er en spillefilmsdebut instrueret af Christian Arhoff. Han blev færdiguddannet i 2019 fra Den Danske Filmskole på instruktørlinjen, og hans afgangsfilm hed Victor på månen, som danner grundlag for hans debutfilm Viktor mod verden. Glæd jer til at følge Viktor, når han for første gang skal ud at se verden i en alder af 30 år.

Mød Viktor på 30 år. Hele hans liv har han boet sammen med sin mor, som er bange for bogstaveligt talt alt. Skal de en tur ud at handle, så lægger moren en detaljeret plan for turen til og fra supermarkedet. De tager aldrig ud og spiser, og de omgås ikke med andre mennesker. Og de snakker bestemt heller ikke til andre mennesker. Det er kun Viktor og hans mor, i deres lille hus, som også virker til at ligge lidt ensomt. Derfor har Viktor aldrig oplevet den virkelige verden. Har har kun en ide om hvordan livet er gennem nogle gamle danske film, som han ofte ser med hans mor. Da Viktor mister hans mor, vælger han at tage ud og finde sin far. Hans mor havde ellers i mange år bildt Viktor ind, at hans far ikke levede længere. Det viste sig at være en løgn.
Viktor rejser til København, og finder sin far, Charlie, og forventer at finde ham som jazzmusiker. I stedet viser det sig, at hans far arbejder som forsikringsmand i et stort firma. En stor skuffelse og til stor forvirring for Viktor. Viktor ender med at få et job i virksomheden, og her møder han Josefine, som er en meget uheldig og klodset person. Mens Viktor arbejder hos sin far, begynder han at få et godt øje til Josefine. Samtidig prøver han at hjælpe med at redde virksomheden, ved at være ansigtet og ideen bag en stor kampagne. En opgave som kræver meget af ham fra hans far, og Viktor skal derfor finde ud ad hvilken vej han vil gå. Hans egen eller hans fars?

Ligesom Viktors liv så er der desværre ikke så meget spændende at sige om filmen. Det er ikke den helt store og fangende historie, som vi følger i filmen. Viktor mod verden har en masse gode skuespillere, men den føles lidt som så mange andre danske film, som man har set før. Historien er en ret flad og kedelig. Det eneste der pepper filmen lidt op, er de sjove sætninger, som der kommer undervejs i filmen, men det er så også det. Det er ikke nok til at man vil se den igen. Filmen er også rimelig forudsigelig - Viktor finder sammen med pigen han finder sød - han får et godt forhold til sin far i sidste ende - han vælger at gå sin egen vej - og det forsætter. Alt sammen noget man godt kunne have sagt sig selv inden for de første 20 min. Det er desværre ikke en film, som ligger op til at fange sit publikum eller holde dem i spænding. Filmen varer kun 1,5 time, men jeg nåede at kigge på uret mindst tre gange under filmen. Skal jeg dog komme med noget lidt mere positivt omkring filmen, så kan vi kigge lidt på skuespillerne - de kendte og de nye ansigter.

Filmens karakterer spilles af kendte danske skuespillere, og så er der også nogle nyuddannede skuespillere at finde på listen. Og til trods for den lidt kedelige historie, som filmen drejer sig om, så bidrager skuespillerne med noget godt til filmen.

Den helt store hovedrolle spilles af Nicolai Jørgensen, og det er ikke første gang han spiller rollen som Viktor Leth. Som nævnt danner filmen grundlag for filmen Victor på månen fra 2019, og også der spillede Nicolai Jørgensen rollen som Viktor Leth. Derudover kan man måske også genkende ham fra tv-serien Badehotellet.
Jørgensen formår at gøre Viktor til en elskværdig fyr til trods for han ikke er som så mange andre i samfundet, og er lidt speciel i det. Men hans forsøg på at charmere sig ind hos Josefine, og hans naturlige instinkt til at ville hjælpe andre, gør at man bliver glad for karakteren.

Endnu en nyuddannet skuespiller er Anna Brus Christensen, som spiller Josefine. Har man set Fantomforholdet (2021) eller kortfilmen Skifting (2021) vil man måske huske, at man har set hende før. Hun er charmerende som den uheldige Josefine, og sammen med Nicolai Jørgensen bringer de det bedste frem i Viktor og Josefine som et par.

Viktors far spilles af Nicolas Bro som man kender fra bl.a. De Grønne Slagtere (2003) og Adams Æbler (2005). Som altid gør Nicolas Bro det godt, og han er god til de sjove roller. Nicolas Bro og Nicolai Jørgensen er også castet virkelig godt ift., at man godt kunne tro de var far og søn i virkeligheden. De ligner hinanden meget godt, og deres kemi klikker godt i filmen. Det føles som et rigtig far-søn forhold, men med sine udfordringer.

Derudover finder man også Bodil Jørgensen og Kurt Ravn på rollelisten.

Til trods for de gode skuespillere, så er det ikke nok til at hive filmen op.

Titel: Viktor mod verden