Vogterne

1. november 2018 af Maria Bjerregaard

Vogterne billede

”Vogterne” er et fint og simpelt krigsdrama om kvindernes psykologiske og emotionelle roller i en krigstid, hvor mændene drog i krig, og ingen ved, om de kommer tilbage.

Vi er vant til at se mange film, som skildrer slagmarken og de sårede soldater, som ikke har noget andet valg andet end at kæmpe for deres land. Men i Xavier Beauvois nye film ”Vogterne” flyttes perspektivet til de familier, som står tilbage, imens mændene drager i krig. Dette er resulteret i et meget nuanceret og interessant portræt af tidens kvinder, som stod tilbage med konsekvenserne af krigen.

Kvindernes står tilbage
Året er 1915 og Frankrig og Tyskland er i krig. I Limousin- regionen ligger gården Paradier. Den styres af Hortense ( Nathalie Baye), som har to af sine egne sønner samt en svigersøn i krig. Hjemme på gården er der kun hendes datter Solange ( Laura Smet) og yngste steddatter Marguerite ( Mathilde Viseux-Ely), der kan bidrage med al hjælpen på gården. Derfor ansætter Hortense den unge pige Francine ( Iris Bry) til at hjælpe med høsten, men Francine viser sig at være en god hjælper og får lov til at blive på gården. Men i en krigsperiode, hvor alle er pressede og traumatiseret bliver vilkårene for familien sværere og hårdere.

De tramatiserende mennesker
Beauvois vælger i denne film at skildre konsekvenserne af krig. Dette lykkes rigtig godt, ikke mindst grundet pragtfulde præstationer fra skuespillerne, som formår at vise krigens sande ofrer. Skuespilleren Iris Bry debuterer i denne film som den unge Francine, som både kæmper for at opnå familiens respekt, men også har et brændende ønske om at høre til i en familie. Dette gør hun storartet, men også den rutineret franske skuespiller Nathalie Baye stråler som den altdominerende kvinde af huset. I filmen ses også, hvordan krigens medfølger, har konsekvenser for kvinderne, da unge og frodige amerikanske soldater gør alt for at spolere det stabile gårdliv i en krisetid.

Et vellykket drama
”Vogterne” varer over 2 timer, hvilket man kan synes er meget tid for en spillefilm. Men hvor lang tid tager det ikke, at vise menneskers sorg og smerte? Filmen forløber sig over Første Verdenskrigs periode, hvorpå situationer naturligvis er værst for de posttramatiserede soldater, men viser at kvinderne også lider. Filmen har en meget smuk billedside, som viser det simple gårdliv med de følgende konsekvenser.

”Vogterne” er en visuelt flot og vellykket film, hvor skuespillet er meget solidt. Filmen skildrer konsekvenserne af krig på smukkeste vist, hvorpå historien er fortalt meget simpelt.

Titel: Vogterne
Original Titel: Les Gardiennes