VOID '17: Karel Zeman - En mester i opfindsomhed

2. februar 2017 af Astrid Skov-Jakobsen Skriv en kommentar

VOID '17: Karel Zeman - En mester i opfindsomhed billede

VOID satte spot på al den fantastiske filmmagi, der stadig florerer, i den tjekkiske mesterinstruktør Karel Zemans klassiske film.

Det er i dag muligt, ved hjælp af computerteknik og digitale special effects, at frembringe næsten enhver tænkelig virkelighed og projektere det på en skærm. Dette er et relativt nyt fænomen. Før i tiden måtte en komination af filmmagerens egen kreative opfindsomhed og publikums overbærende fantasi stå for skabelsen af fantastiske verdener befolket af fantastiske mænd, der f.eks. uden problemer kunne flyve gennem luften på en kanonkugle. Kan det ses, at Baron Munchausen ikke i virkeligheden suser gennem luften overskrævs på en kanonkugle i Karel Zemans klassiske film The Fabulous Baron Munchausen fra 1961? -Ja selvfølgelig kan det det. Føles det som om han gør, og tror publikum på fortællingen, i det øjeblik den vises på lærredet? -Ja da, lige så selvfølgeligt, må svaret være.

Fisk ligner måske ikke fisk i Zemans film. De er tydeligvis menneskeskabte, tegnet og formet af en sirlig menneskehånd, og omhyggeligt animeret langs med skuespillernes legende spil. Men de er levende, betagende og først og fremmest fantastiske. Den tjekkiske instruktør Karel Zeman var ganske enkelt en mester i at skabe fantastiske universer. Han bragte dem gang på gang til live på det store lærred og havde en usammenlignelig evne til at gøre det vanvittige og utrolige, troværdigt og ægte uden på noget tidspunkt at lade sig begrænse af virkelighedens realistiske udtryk.

I Karel Zeman film kan man sagtens se, at det fantastiske udelukkende foregår i selve filmen. Han er ikke ude på at snyde sanserne til at tro, at dette foregår i vores virkelige levende verden. Tvært imod bliver man opmærksom på filmens magi. På alt det der kan skabes og gøres levende, men som ikke eksisterer eller er muligt i virkeligheden.
Der er noget vidunderligt forfriskende i disse gamle billeder, hvor filmmagien for alvor har fri leg og boltrer sig ved at fremmane de mest fantastiske billeder. Det er stort håndværk, der i mødet med publikums fantasi forvandles til stor historiefortællende kunst.

Det handler om menneskets vidunderlige formåen
Karel Zeman er den anden instruktør, der var spot på ved årets VOID festival. Det er svært at finde en instruktør, der står mere i kontrast til Yeon Sang-ho’s dystre verdensbillede. Hos Zeman er fantasien og menneskets ukuelige ånd i fokus. Han fortæller fantastiske historier om fantastiske mennesker i fantastiske omstændigheder. Opfindsomhed, gå-på-mod og kærlighed er dyder, der hyldes. Her er det optimisme om menneskets formåen og den grænseløse fantasi, der sætter dagsordenen. Med sin vidunderlige og særegne blanding af live-action og animation, tager Zeman sit publikum med ud på eventyr, igen og igen.
Jeg tog med på to af disse eventyr, da de blev vist i forbindelse med VOID.

I The Fabulous Baron Munchausen følger vi den smarte Baron, i det han rejser verdenen rundt, med en mand han fandt på månen. I løbet af filmen besejrer Baronen en hel flåde med hjælp fra lidt vel-timet tobaksrygning, han bliver slugt af en kæmpe fisk, han ridder på en kanonkugle og springer et slot i luften for at skabe et improviseret rumskib, så månemanden kan finde hjem til stjernerne igen. Al den skørhed bringes til live med en magisk opfindsomhed, en god portion humor og en evne til at skabe bjergtagende billeder, der overgår vores jordbundne virkelighed.

Indimellem alt det skøre og utrolige, gemmer der sig dog også ofte skarp satire hos Zeman. Med tanke på at disse film blev skabt, i det der dengang hed Tjekkoslovakiet, bag jerntæppet, fremstår scener, som f.eks. det øjeblik hvor den uforståelige og brægende udveksling mellem Baron Munchausen og den tyrkiske sultan beskrives som værende ‘diplomatisk sprog’, som særligt rammende og modige kommentarer placeret midt iblandt alt det vanvittige.

Ligeså i Invention for Destruction hvor vores helt må forhindre nogle grumme pirater i at forvandle en god opfindelse til et masseødelæggelsesvåben.
Invention for Destruction er derudover rig på betagende scener, som da piraterne skal finde skatte på havets bund og i fuld dykkerudstyr cykler rundt på små cykler i blandt fisk og andet godt. Her er plads til leg. Som når en film projekteres i selve filmen. Altså en film i filmen. Karaktererne forundres over de animerede billeder, og det de ser som en realistisk gengivelse af verden. Vi betages, fordi animationen er så smuk og forunderlig i sin opfindsomhed.

Ren filmmagi
Karel Zeman beder publikum om at tage del i hans løsslupne fantasi. Med sine billeder inviterer han os til at give slip på virkelighedens umiddelbare realistiske udtryk og forsvinde ind i en verden, hvor man kan flyve fra månen til jorden på et skib trukket af bevingede heste. VOIDs fokus på Karel Zemans fantastiske filmkatalog står som en dejlig påmindelse om, hvor mange verdener der kan fremmanes, blot ved brug af lidt filmmagi.