Voyage Of The Damned

11. juli 2003 af Jeppe Krogh

Voyage Of The Damned billede

937 velhavende jøder får i 1939 i Nazi-tyskland muligheden for at købe sig fri. Disse overklasse-jøder bliver sat på et luksusskib og sejlet til frihed i Cuba. Men kan de nu regne med det?

Nazitidens Tyskland anno 1939, beslutter Josef Goebbels at lave et publicity stunt, hvor han velvilligt lader en gruppe velhavende og indflydelsesrige jøder rejse ud af landet. De kan købe sig en plads på luksuslineren, der har kurs mod frihed i Cuba. Den onde Goebbels har imidlertid sørget for, at skibet vil få nægtet indsejletilladelse i Cuba, og stuntet vil således vise en skeptisk verden, at den jødiske race er uønsket alle andre steder i verden også.

Filmens instruktør, Stuart Rosenberg (I), har arbejdet med mange store stjerner, som Paul Newman og Robert Redford, men hans bedste film ligger mange år tilbage. Han instruerede sin sidste film i 1991. Hans mest kendte film er vel Cool Hand Luke (DK: Skrappe Luke) fra 1967 og Brubaker fra 1980. Sidstnævnte med Robert Redford i hovedrollen, som den nye fængselsinspektør, der kommer ind og revolutionerer hele fængseslssystemet. Igen i denne film, som er fra 1976, får Rosenberg lov til at arbejde med en hær af store stjerner, men det forbliver en anelse uinteressant.

Der er lagt op til det store drama, da disse stolte og indflydelsesrige mennesker må forlade Tyskland med halen imellem benene. Mærket af de mange uhyrligheder og forfærdelige oplevelser, er det psykiske skrøbelige og mærkede mennesker, der har betalt mange penge for, at komme ud af landet og overleve jødeforfølgelsen. Historien er god og med alle disse stjerner, skulle vi være sikret to en halv times god underholdning. Man kan sige, at filmen bliver for dramatisk og den går simpelthen fra det ene intense, bevægende højdepunkt til det næste uden de store pauser. Det er hårdt at se på og ender med at være lidt uinteressant. Som sagt, så er historien helt igennem ok og troværdig. Det er da også en sand historie. Man har bare svært ved, at komme helt op og blive rørt hver andet minut, som filmen lægger op til. Der mangler nogle forløsende perioder i denne lange film for, at lade seeren komme ned på jorden igen.

Selv ikke disse store stjerner kan redde filmens overdramatiske stemning og nogle overskygger også til tider filmen, og dermed fjerner fokus fra filmens tema og skrækkelige historie. Det er grusomt, at se Orson Welles siddende i en stol, som en strandet hval, der er for stor til at bevæge sig. Andre stjerner, som Malcolm McDowell og Faye Dunnaway skinner dog graciøst og hæver filmen lidt, men det hele er alt for blandet og for rodet.

Denne film, som på denne DVD er 18 minutter længere end biografversionen, blev mærkeligt nok blev nomineret til 3 Oscars og 6 Golden Globes. Den kunne med fordel være skåret ned uden at kompromittere den vigtige historie ellers personernes skæbner. Alt i alt, en rodet film, som denne seer ikke kan give mere end 3 stjerner ud af 6.

Udover filmens 18 ekstra minutter er det meget småt med ekstramateriale. Det er imidlertid lidt spøjst, da man da hurtigt kan blive enig om, at det er en meget interessant og vigtig historie. Der er nordiske undertekster filmen og meget korte biografier af skuespillerne. Denne seer undrer sig over hvorfor engelske undertekster ikke også er tilgængelige, men det er der jo ikke altid på DVDer udenfor USA. Der er sikkert lavet engelske undertekster til filmen og der er sikkert flere end undertegnede, der ønsker dem. Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Criterion Film.

Titel: Voyage Of The Damned
Original Titel: Voyage Of The Damned