What We Do in the Shadows.

25. januar 2015 af Henrik Andersen

What We Do in the Shadows. billede

Det er lang tid siden undertegnede har grinet så højt af en film. What We Do in the Shadows er en mockumentar om 4 vampyr venner der bor sammen i et lille hus i Wellington. Vi følger dem på godt og ondt, og ser dem fra deres bedste og værste sider, alt imens de får evigheden til at gå. Humoren er mørk og grotesk, og der er ikke sparet på de 4 venners yndlingsret: Blod.

Viago, Vladislav, Deacon og den 8000 år gamle Petyr er alle vampyrer. De deler et hus i Wellington New Zealand, hvor de sover om dagen og fester om natten. Med en aldersforskel der spænder fra 183 år til 8000 år opstår der selvsagt nogle gnidninger vennerne imellem. En helt simpel ting som at tage opvasken, eller huske at ligge et tæppe over sofaen, inden man tømmer et menneske for blod og sviner med det, kan få de 4 venner til at ryge i totterne på hinanden. Ingen af dem har helt tilvænnet sig det moderne samfund, og derfor kan det være svært for dem, når de om natten går til fester for at skaffe føde. Deacon har en hjælper, mennesket Jackie. Hun hjælper dem alle med at lokke mad til deres bolig. Hendes tidligere kæreste Nick har hun et mellemværende med, og invitere en dag ham som middagen. Tumult opstår og Petyr forvandler Nick til en vampyr. De fire venner må nu optage ham i deres gruppe, men med sig har Nick super nørden Stu, der også vil være med. Stu lærer vampyrerne at bruge moderne teknologi, hvilket de får god gavn af. Et stort maskebal er snart under opsejling, og her kommer både vampyrer, hekse, zombier og varulve. Men inden da er der mange problemstillinger vores 4 venner må kæmpe sig igennem. Blandt andet en vampyr jæger, et kuld bistre varulve og ikke mindst Vladislavs gamle kæreste som går under øgenavnet The Beast. Det er ikke altid nemt at være vampyr i den moderne verden.

Taika Waititi og Jemaine Clement der både har instrueret og spiller med, har lavet What We Do in the Shadows ud fra en kortfilm de lavede I 2006. Det er der kommet en fantastisk morsom film ud af. At den er lavet som en Mockumentar (Et falsk dokumentar program) er lidt af en geni streg, og giver mulighed for nogle helt utroligt morsomme scener, hvor episoder vi alle keder til, får et vampyr twist, og med den sorteste humor bliver drejet helt på hovedet.

Alle rollerne er velspillede, og man tror virkelig på de karakterer de repræsenterer, og når man ser de problemer, den moderne verdens vampyrer bliver stillet overfor, får man faktisk til tider lidt medlidenhed med dem.

Er man til blodig horror og fjollet sort humor, må du på ingen måde gå glip af What We Do in the Shadows.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale på denne DVD udgivelse. Det er muligt at se et slideshow med billeder fra filmen, filmens trailer og et trailershow for andre udgivelser fra Another World Entertainment.

Filmen kan ses i sit oprindelige format og lyden er Engelsk Dolby Digital 2.0 og 5.1.

What We Do in the Shadows kan ses med Danske, Svenske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.