Wildfire (DVD)

29. april 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

1 stjerner Skriv en kommentar

Wildfire (DVD) billede

Skovbrande hærger i Californien og de såkaldte ”smoke-jumpers” må sættes ind for at stoppe branden i at brede sig

Ballard og Carol styrer en farm med eksotiske dyr, men kan ikke få ro i sjælen, da nogle ivrige myndigheder er ude efter stedet. De har nemlig tænkt sig at investere i et boligbyggeri der hvor farmen ligger. Da de ikke er istand til at overtale Ballard og Carol til at sælge, forsøger de at lukke dyrene ud så der kan ske en skade og dermed tvinge Ballard og Carol til at sælge. Da det ikke sker, påsætter de en brand, for at tvinge dem væk. Branden går hurtigt i udbrud og de såkaldte ”smoke jumpers” må sættes ind. Ballad's kæreste, Kennedy, er en såkaldt ”smoke jumper” - en beredskabsperson, der sættes ind for at grave brandgrøfter så ilden ikke kan brede sig. Snart er Kennedy kommet på arbejde, da han udover at skulle lede et team til at stoppe branden, må lede efter de løsslupne dyr.

Filmen giver billedet at arbejdet som ”smoke jumper” til tider kan være ret hektisk og ellers er der ikke meget dybde at hente. Havde det ikke været for mobiltelefonerne, kunne man nemt sammenligne Wilfire med nogle af de low-budget action film, der blev lavet i 90'erne eller sågar 80'erne . Det er urtroligt, at man fremstiller disse film i år 2004. Skovbrande i Californien er ikke et nyt fænomen, men er egentlig ikke set så meget på film. Det har måske givet inspiration til at lave denne film, der sætter fokus på ”smoke-jumpers” farlige arbejde.

Der er noget naivt over skuespillernes karakterer og karaktererne bliver også portrætteret som værende personer, der lever et lykkeligt, uforhindret liv i et lokalt samfund, hvor de fleste kender hinanden. Historien er, når det kommer til stykket, en sød lille kærlighedshistorie. Den er dog meget tynd og derfor overvældes man ikke af Wildfire, der er ikke spænding nok. Desværre er Wildfire en typisk lejefilm, hvor man først finder ud af, at man kommer til at spilde sin tid når kassetten (eller skiven) allerede er sat i maskinen.

Skulle du være en af de uheldige personer, der lejer denne film, så se den til slutningen. Moralen er så overbevisende dårlig, at man bider sig selv i læben på, at der er blevet brugt penge på at lave filmen.

En pæn lille historie, men slet ikke anbefalelsesværdig. Der er simpelthen ikke krudt nok i Wildfire. Vil man se en film om ild, er Backdraft nok løsningen, selvom sidstnævnte titel omhandler brandmænd, vil den være det bedste alternativ.

Titel: Wildfire
Original Titel: Wildfire
Premieredato: 21. april 2004