Winter' Bone

6. januar 2011 af Nikolaj Sonqvist

Winter' Bone billede

Virkeligheden skåret ind til benet.

17-årig Ree Dolly (Jennifer Lawrence) må opspore hende hendes far, der har stillet familiens hjem i kaution og hvis han ikke møder op i retten, vil hendes mor og søskende miste alt og klare sig selv i den bitre Ozark skov i Missouri. Ree må trodse hendes slægtninges og lokalsamfundets stilhed og trusler om gengældelse og vold, for langsomt at afdække sandheden bag hendes fars forsvinden ...

Winters Bone bliver i øjeblikket nomineret til et hav af priser og den kan sagtens være en af de 10 film, som bliver nomineret til Bedste Film ved næste års oscaruddeling. Ligeledes kan hovedrolleindehaveren, Jennifer Lawrence, også være en af de heldige med statuettechancer, da hun er en af de 5 nomineret til en Golden Globe blandt mange andre nomineringer. Winters Bone ligner på mange punkter sidste års ”Frozen River”, hvor Melissa Leo blev oscarnomineret og Jennifer Lawrence spiller på mange måder samme fattige forsørgende, der vil gå meget langt for sine børn.

I ”Winters Bone” er Jennifer Lawrences karakter ”Ree Dolly” dog ikke moder, men en forsøgende ældre søster, hvis far er en forsvundet misbruger og mor er psykisk ude at stand til, at foretage sig noget som helst. Moderen er blevet en omvandrende zombie. Ree må derfor tage sig af sine to yngre søskende i et hjem, som myndigheder vil tage fra dem, såfremt deres eftersøgte far ikke møder op til høring. Ree er derfor blevet et barn i en voksen verden med voksent ansvar.

Det er instruktøren Debra Graniks kun anden spillefilm efter den roste ”Down to the Bone” fra 2004, som ligeledes handlede om en kvindes kamp under vanskelige omstændigheder. Filmen er en filmatisering af Daniel Woodrells roman af samme titel fra 2006 og Graniks har valgt at være tro ved bogen, ved at filme on-location i Ozarks vildmark i Missouri og med mange ægte personer i rollerne. Missouris naturlige nuancer og dens virkelige indbyggere giver filmen en realistisk, dyster og næsten ubarmhjertig stemning. Det er fiktiv historie, men vi tror på, at disse ting foregår i udkants- Amerika.

Det er et indædt samfund, hvor alle kender alle og alle ved hvornår man tier stille. Og det næste hele tiden. Dermed er det også et lovløst samfund på grænsen til Hillbilly kulturen, der måske er mere i tråd med en moderne western, hvor selv politiet nærmer sig borgerne med forsigtighed. Ree kan dog ikke tie stille, når hun ved, at familien kan miste alt de har. Ree er nød til at konfrontere det indspiste samfunds øverste ledere, for at finde vej til hendes forsvundne far. Det kræver en vis portion mod og ofring for en kun 17-årig pige i en verden hvor folk ved alt, men siger intet. Og hvis du siger noget, kan du roligt frygte for dit liv.

Winters Bone er grum fortælling om et par uger i en fattig families liv, hvor hver dag der går, kun virker til at gøre livet endnu mere besværligt. Karaktererne bliver ikke stereotyper, som man kunne frygte i en film i Hillbillyland – de er nuanceret og gemmer alle på en fordækt fortid. De smukke naturlige omgivelser står flot i kontrast med det trashede fingeraftryk vi mennesker sætter på det. Og både instruktøren Debra Granik og hovedrollen Jennifer Lawrence er nogle, man skal holde øje med fremtiden.

Titel: Winter' Bone
Original Titel: Winter' Bone
Premieredato: 6. januar 2011