Without a Paddle (DVD)

13. juli 2005 af Per C. Halling

Without a Paddle (DVD) billede

Tag med på en kanotur, som bestemt ikke er helt almindelig. Alt hvad, der kan gå galt, går galt i denne platte film, som har svært ved at holde skruen i vandet og hurtigt går på grund.

Tag en skuespillere fra populære film eller tv-shows, tilsæt en masse platte vittigheder, overdreven action og vovet sprog, pak det hele ind i lidt økologi og grønne omgivelser og slut af med lidt morale og et stænk af dannelsesrejse – ja, så har du opskriften på denne film, som sikkert har været ”sjov” at lave, men det er der desværre kommet en utrolig plat film ud af.

Efter at have været adskilt i 10 år mødes de 3 venner. Dan, Tom og Jerry igen, da deres bedste ven Billy skal begraves. Under oprydningen i hans forskellige ting finder de et kort, som angiveligt skulle lede dem til en stor skat. For ikke blot at finde pengene, men også at hylde deres ven beslutter de at tage på den tur som Billy havde planlagt for dem som de altid førhen havde for travlt til at tage på. Det går dog hurtig op for vores tre hovedpersoner at vildmarks livet kræver mere af dem end de havde regnet med, såvel fysisk som mentalt. Turen bliver derfor helt efter turistguiden og de mest kender fra diverse film.

Konstant ender fyrene i den ene uheldige situation efter den anden og vi følger lystigt med på siden linien og tager os til hovedet gang efter gang, mens vi bliver mere og mere skuffet over hvor mange gange filmen misser chancen for at blive enten spændende eller rigtig morsom. Bedre bliver det heller ikke da fyrene støder ind i et par meget ”søde” økologiske piger og et par ”barske” Hill Billys, som ikke bare bringer, vores ”helte” men også filmen helt ud over vandfaldet og lander som vaskeægte maveplaster og kold dukkert i mere end en forstand.

Der er masser referencer til andre ”naturfilm”, som fx John Boormans ”Udflugt Med Døden”, Jean-Jacques Annauds ”Bjørnen” eller Richard Donners eventyrfilm ”Goonies”, men de bliver alle leveret på en meget infantil måde eller afleveret med en dumsmart kommentar og det er ikke sjovt længere efter den første halve time. Et andet problem er at alle personer er så pokkers stereotype, Der er fyren, som er bange for at binde sig i et fast forhold til sin kæreste. Der er kloge intelligente fyr, som ikke rigtig kan omgås andre mennesker og specielt ikke de andet køn. Der er de ikke for kloge og skydegale Hill Billys. Den advarende og forræderiske politimand/Sherif osv. osv. - Vi har set dem alle så mange gange før, at man ikke gider at høre på dem eller se dem i aktion, når dialogen ikke er bedre og mange af scenerne mangler indhold og dybde, som skal gøre at vi fatter sympati eller bare interessere os bare lidt for personerne og deres udvikling. Derfor syntes jeg at det er trist eller ”morsomt” at når man ser de forlængede eller fraklippede scener får man lidt af det man sukker efter, men mere om det senere.

Har du set eller fulgt lidt med i ”at blive voksen”, ”ungdoms” komedier på film eller tv og serier, som er en videreudvikling af de klassiske skjult kamera koncept, så kan du genkende en masse af dem som medvirker i denne film. Matthew Lillard, som spiller den frihedselskende og surferglade Jerry, er den som er mest alsidig for han har prøvet kræfter indenfor mange genre og har både været med i komedie som denne, gyser film som ”Scream”, søde film som ”She’s All That” og thrillers som ”Wicker Park”. Seth Green, i rollen som den kloge Dan har også prøvet meget i sin karriere, men mest kendt er han nok for sit spil i diverse komedier, specielt de 3 Austin Powers film og hans rolle i Tv-serien ”Buffy - The Vampire Slayer”. Den pigeglade og barnlige Tom spilles Dax Shepard, som på det seneste har gjort sig kendt på at gøre grin med kendte mennesker i Skjult Kamera showet ”Punked” som er et af MTVs største succeser som nu også kan opleves på bl.a. TV2. De øvrige medvirkende kan man bl.a. kende igen fra tv-serier som ”Skadestuen” og ”Venner” og mindre roller i diverse amerikanske film fra de sidste par år, men da alle har været meget små roller, er det ikke nogen man har rigtig har bidt mærke i, men man blot tænker ”Var det ikke hende/ham fra ???” og før man får tænkt tanken til ende har man glemt dem igen, så dette er måske ikke en film de skal sætte på CV’en. Dog er der en tidligere superstjerne på rollelisten, men ham skal du have lov til at opleve genkende, for der skal da være lidt at komme efter, hvis du vælger at se filmen.

Filmens instruktør Steven Brill startede sin karriere som skuespiller og medvirkede i en del spændende film om end de kun var i biroller, man bør bl.a. nævne film som fx ”Sex, løgn og video”, ”Edward Saksehånd” og ”When A Man Loves A Woman”. Da han fandt ud af han hellere stå bag kameraet, gik han så i gang med at lave en række børnefilm for Disney. Hans navn blev dog først rigtig kendt eller skulle man snarere sige berygtet, da han begyndte at arbejde sammen med Adam Sandler med filmen ”Little Nicky” og senere ”Deeds”. Personligt syntes jeg han skal holde sig til Disney børnefilmene og sit skuespil, for som skribent og instruktion har han slet ikke det, som skal til for at lave en rigtig underholdende komedie. For så længe han arbejder og taler med folk på lavest muligt niveau, og dermed bliver hans figurer og film aldrig nærværende og interessante og lægger du dertil hans måde at levere moralerne og budskaberne får man en meget dårlig smag i munden, hver gang man hører eller ser hans navn.

På mig virker det det næsten som om at Steven Brill har gået rundt og troet, at hvis bare man fylder sin film med en masse kendte ansigter, så går det nok, hvis ikke så finder vi en løsning i forbindelse med optagelserne eller når vi sidder og klipper filmen, hvilket han burde have lært med ”Little Nicky”. Han er dog uden tvivl en instruktør med mange ideer, som i den rette forfatters hånd kunne der komme noget godt ud af, men nogen ny fx Kevin Smith bliver han aldrig.

Nu har vi kigget lidt på filmen og dem foran og bag kameraet, lad os derfor kaste et blik på hvad du ellers kan finde på denne dvd.

Ekstra materiale

For at få noget ud af ekstra materialet skal du være rigtig god til engelsk/amerikansk for det er ikke de hele som er tekstet, men også fordi en del af vittighederne går tabt i den danske oversættelse.

Vi starter med hele 2 kommentarspor. Der startes op med Audio Commentary med instruktøren Steven Brill, som kommer med masser af kommentarer til filmens tilblivelse, hvordan det var at optage i New Zealand ligesom holdet bag ”Ringenes Herre” filmene og de scener, som ikke kom med og om indspilningerne i øvrigt, samt en masse sladder om de medvirkende og det er tydeligt, at han har haft det meget morsomt under indspilningerne. Lidt for ensformigt i længden til min smag, og du kan derfor ligesom jeg hoppe til bage til start og tage fat på Video Commentary med Steven Brill og skuespillerne Seth Green, Matthew Lillard, Dax Shepard, Ethan Suplee og Abraham Benrubi, som i både billede og lyd kommenterer filmen. Dette er til tider ganske underholdende, men det kræver at du er stærk i engelsk/amerikansk for der er IKKE tekster på. Man kan også mærke på skuespillerne at der virkelig har været en god energi imellem dem og under indspilningen, og så er det bare synd at manuskriptet ikke har givet dem noget bedre at arbejde med, selvom det ikke syntes at bekymre dem.

Når du har sundet dig oven på disse 2 kommentarspor kan du så kan du kaste dig over 13 ekstra eller forlængede scener med eller uden Steven Brills kommentarer. Flere af disse scener burde efter min mening have blevet i filmen for det ville have givet nogle af personerne lidt mere dybde, men det ville også have skabt nogle nye problemer fx er dette en komedie eller et drama med humor. Så med de tekniker, som blandt andet er brugt på ”Dybet” dvd’en, kunne man jo sagtens i stedet have lavet en dvd med mulighed for begge udgaver, så man selv kunne vælge hvilken udgave man ville se. Jeg syntes derfor ikke i alle tilfælde at argumenterne for deres fravalg holder.

Vi iler videre til MTV’s Making the Movie: Without a Paddle, der er et lille indslag lavet til MTV, hvor de medvirkende foran og bag kameraet fortæller om deres figurer og om optagelserne, men det er vist mere reklame end et godt ”Making of ”- program, så det er godt det kun vare godt 20 minutter. Men se dette program først, når du har set filmen, for det kan røbe lidt for mange af de ting, som sker i filmen.

Nu vi snakker MTV, så udover den obligatoriske trailer for filmen, så får vi her også en lang række mini spots kalde MTV interstitials/kortfilm, som blev lavet specielt til MTV for at promovere filmen.

Menu, Kapitler og Tekster

Menuerne er fyldt med diverse klip, fotos og musik fra filmen og har man ikke set filmen kan man godt forledes til at tro, man skal i gang med en rigtig sjov film.

Kapitelinddelingen er på 14 kapitler og man kan diskutere om stederne er velvalgte, men det gør det da nemmere at hoppe rundt i filmen.

Tekster kan du få på alskens sprog, men desværre er det kun selve filmen og dele af ekstra materialet.

Video

Billedet er i 2.35:1 Anamorphic Widescreen og står hele vejen meget skarpt med god kontrast, gode farver og selv i de mørke aften scener eller under jorden, kan man uden problemer se, hvad der foregår.

Audio

Der er rigtig liv i lydsporet som du kun har mulighed for at få i Dolby Digital 5.1. Der råbes og skriges en del, men stemmerne står rent og pænt. I bl.a. diverse vand og øvrige actionscener er det godt knald i den, så alle dine højttalere, front som bag, kommer på arbejde i denne film.

Konklusion

Dette er en film som anmeldere vil elske at hade og visse publikummer vil morer sig gevaldigt over. Specielt hvis du er fan af en eller flere af skuespillerne. Jeg morede mig personligt ikke synderligt før jeg satte den visuelle kommentar på og havde set de slettede/forlængede scener, men det er jo ikke nok når filmen skal stå alene. Jeg syntes virkelig at det er en af den type film som prøver at lokke os med pinlige situationer og optrin, hvorefter at smøre os ind i nogle moraler, som alle kan forholde sig til. Problemet er bare at det er set så mange gange før, men bare på en både morsommere og ikke mindst mindre kvalmende måde. Næææ spørg hellere din videoforhandler/udlejer hellere om han har filmen ”Herretur”, som faktisk tager mange af de samme emner op, men på en meget mere underholdende måde på alle områder.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S

Titel: Without a Paddle
Original Titel: Without a Paddle
Premieredato: 13. juli 2005
Instruktør: Steven Brill
Skuespillere: Seth Green, Matthew Lillard, Dax Shepard, Bonnie Somerville, Ethan Suplee, Abraham Benrubi, Rachel Blanchard, Christina Moore, Burt Reynolds med flere.
Spilletid: 95 min.
Selskab: Paramount Pictures / De Line Pictures, Paramount Home Entertainment I/S, 2004 (på dvd 2005)
Ha ! Ha ! Ha ! hvor havde vi det bare skægt, mens vi lavede denne film, men os derhjemme i stuerne krummer tæer over alle de platte scener og den dårlige dialog. Vi ser de 3 hovedpersoner Dax Shepard (Tom), Seth Green (Dan) og Matthew Lillard (Jerry)
Filmen er fyldt til renden med stereotype personer, her ser du vores fjender spillet af Abraham Benrubi og Ethan Suplee. Man kan genkende typerne og grine lidt, men det de bliver ret kedelige og uinteressante i længden.
For at gøre filmen moderigtig skal der jo også være lidt økologi i form af 2 rigtige Økologiske Babes, der spilles af Christina Moore og Rachel Blanchard, som går ind for genbrug og økologi på mange ”kreative” måder.