Without Warning.

1. maj 2015 af Henrik Andersen

Without Warning. billede

Without Warning fra 1980 er endelig kommet på Dansk DVD. Så er man fan af gode gamle horror film, fra de glade dage før CGI effekterne gjorde sit indtog i film branchen, så er denne lille perle bestemt noget for dig. En klassiker i sin egen genre.

Langt ude på landet skændes far og søn om deres forskelligheder, og syn på livet. Pludselig uden forvarsler, og helt ud af det blå kommer et monster med form som en 6 kantet frisbee flyvende igennem luften og sætter sig fast på faderen, hvorefter den straks begynder at æde sig igennem ham med sine skarpe tænder og borende tentakler. Ikke langt derfra er 4 venner på vej for at nyde et par dagen ved en nærliggende sø. De gør holdt på en tankstation, hvor de møder den mystiske tankpasser Taylor (Jack Palance) og en sergent (Martin Landau) der stadigvæk tror han er i Vietnam. De 4 venner bliver advaret imod at tage videre, men intet kan stoppe de 4 teenagere fra at have nogle fede dage i det fri. Snart bliver 2 af dem også overmandet af de blodtørstige flyvende skovflåter, og samme skæbne må en spejderleder der også er på tur i området lide. Langsomt går det op for de overlevende, at de flyvende bæster kun er redskaber fra en langt mere frygtindgydende fjende. En 2 meter høj rummand der er på jagt efter mennesker. Men hvordan stopper man en fjende, der er ekspert i at jage og dræbe, og for alt i verden vil have trofæer med hjem til sin samling.

Without Warning er en super fed horror film, der trods sit lave budget formår at skabe en uhyggelig atmosfære fra første til sidste frame. Effekterne er dejlig splattede, og de flyvende ”våben” med tænder og tentakler, som rumvæsnet kaster efter sit bytte, som levende kastestjerner, er helt fantastiske tænkt, og er man fan af genren vil man uden tvivl blive begejstret.

Det tårnhøje rumvæsen, bliver spillet af Kevin Peter Hall, der senere fik rollen som rumvæsnet i filmen Predator. Rygterne går også at Arnold Schwarzenegger skulle have udtalt, at det er Without Warning der skulle have inspireret til at lave Predator. Men lige leget hvad er Without Warning en film der fungere fint på sine egne premisser. Fyldt med herlige og gennemtæskede klichér, der bør være i film som denne, formår den at skabe både stemning og spænding frem til den eksplosive finale.

Without Warning er fyldt med skuespillere der gør deres bedste for at levere varen. De 2 skuespillerveteraner Jack Palance og Martin Landau spiller begge det bedste de har lært, og Martin Landau er særdeles uhyggelig i rollen som den skrupskøre krigsveteran, der nok har på fornemmelsen, at der er noget helt galt. Sjovt er det også, at en meget ung David Caruso spiller en af teenagerne. David Caruso fik senere i livet stor succes med hans rolle i C.S.I. Miami.

Without Warning har i mange år været tilgængelig på udenlandsk DVD og Blu-ray, men det er først nu, at den kan nydes på det Danske filmmarked. Det er selvskabet Another World Entertainment der igen har sørget for at Danske horror fans, kan få noget godt hjem på filmhylderne.

Så er man fan af genren, og har man endnu ikke set Without Warning, så er der ingen vej udenom nu hvor den, uden advarsel, er landet i de Danske butikker.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er desværre en tynd omgang, bestående af filmens trailer, et beskedent slideshow med billeder i dårlig kvalitet, og et trailershow med andre titler fra Another World Entertainment.