X-Files - Strengt Fortroligt sæson 9

8. januar 2008 af Nicki Jensen

X-Files - Strengt Fortroligt sæson 9 billede

Skuffende afslutning på legendarisk serie, trækkes dog op via udmærket enkeltepisoder

Der er få tv-serier der har gået sin sejrsgang i verden, som ”X-Files – Strengt fortroligt” serien med de hårdføre FBI agenter Fox Mulder og Dana Scully. Dog er det absolut ikke alle ni sæsoner, som klarer det lige godt og fra den syvende sæson begynder det at gå voldsomt ned ad bakke. Den afsluttende niende sæson er ikke en undtagelse i den nedadgående formkurve og det føles nærmest som en lettelse at legen stoppes, mens den endnu er relativ god.

X-Files er ikke det samme uden Mulder (David Duchovny) – slet ikke uden Scully (Gillian Anderson). Ikke desto mindre er de ikke en del af X-Files arkiverne længere. Mulder forsvandt under mystiske omstændigheder tilbage i sæson syv og Scully er begyndt at undervise – nu følger vi i stedet agenterne Doggett (Robert Patrick) og Reyes (Annabeth Gish). Selvom Scully ikke er direkte impliceret længere, slipper hun ikke så nemt. Udover at hun indimellem giver en hjælpende hånd til de to urutineret agent, har hun fået et barn med Mulder, som ser ud til at have specielle egenskaber. Dette betyder naturligvis at andre er overordentligt interesseret i barnet overjordiske talenter – og i at slå dem ihjel.

Episoderne er ligesom de to forgående sæsoner en underligt blandet landhandel. Det starter klodset og forvirrende ved ikke at følge ordentlig op på cliff hangeren fra sæson otte, på så frustrerende vis at DVD omslaget så småt var på vej over i skraldespanden. Heldigvis vender skuden. Doggett viser sig hurtigt at være en værdig karakter at bygge afsnit op omkring, specielt ”John Doe” og ”Release” er to virkeligt gode afsnit, der forstår at udbygge Doggett til en noget nær den mest komplekse af alle agenterne. Der er flere overraskende gode enkeltstående historier, ligesom middelmådige afsnit der hæmmer tempoet, hvor det ellers kommer op i omdrejninger. Bl.a. et afsnit som ”Lord of The Flies”, om en børnefornærmet møgunge der kan tilkalde fluer, er muligvis det mest idiotiske afsnit set over ni sæsoner. Kernen i hele serien, de såkaldte ”mytologi-episoder”, er mærket af at det lakker mod enden og formår ikke hverken at afrunde eller afslutte tilfredsstillende. Det er mildest talt hat og briller, i forsøget på at rette trådene ud og afslutte serien på bedst tænkelig vis. I stedet forbliver det uforløst til og med slutningen, ”The Truth”, som muligvis er det mest skuffende afsnit i serien. Der lægges mere op til en fortsættelse fremfor en afslutning, og det føles ikke som der kommer nogen som helst sandhed frem. Det er mere et medley af hvad der er sket over de ni sæsoner, hvilket man ikke har lyst til at se, når man har gnavet sig gennem hele serien.

Som nævnt tidligere, redder Doggett meget af seriens troværdighed i nogle sublime afsnit. Han er en interessant blanding af Mulder og Scully – han er skeptiker med benene placeret dybt i jorden, men er langt mere åben end Scully og ligesom Mulder drevet af tabet af et familiemedlem. Agent Reyes derimod er malplaceret og overfor Doggett opstår slet ikke den samme synergi, som ellers kendetegnede Mulder og Scullys forhold. Netop manglen på kemi, kan meget vel være årsagen til at til at X-Files lukkede og slukkede efter niende sæson.

Selvom der er meget skidt i denne sidste sæson af X-Files, er det alt i alt på sin vis en udmærket afslutning. Til trods for at sidste afsnit ikke rigtigt afslutter serien, er forløbet dertil ganske acceptabelt og med gode enkeltstående episoder formår ”X-Files Sæson 9” alligevel at trække sig op over middel. Heldigvis er det bedre end sæson syv og otte, ellers var det absolut helt håbløst. Det bliver spændende at se hvad den kommende ”X-Files 2” film har at byde på, med denne skuffende afslutning på en af de bedste tv-serier til dato.

Lyd og billede
Modsat flere af de tidligere episoder, er der overvejende god lyd og billede på udgivelsen. Selvom lyden kun er i Dolby 2.0, formås der alligevel at skabe en rungende og stemningsfuld baggrund til de dystre episoder. Billedet står klart og skarpt, det er minimalt med grynede scener selv i mørke optagelser.

Ekstramateriale
Den syvende DVD indeholder tre dokumentarfilm om tilblivelsen af ”X-Files”. Først og fremmest ”Secrets of X-Files” på 43 minutter og ”More Secrets of X-Files” på 44 minutter, som er en repetition af serien. Der er også plads den lille sytten minutters ”Refections on X-Files”, hvor en masse stjerne fortæller om henrykkelsen over serien. På disc seks er der to korte film om agent Monica Reys og Brad Follmer, der hver varer et kvarters tid. Her finder vi også ”The Thruth About Season 9”, som kort fortæller om sæsonen. Et par af episoderne er der også kommentatorspor på, hvilket modsat det andet materiale ikke er videre interessant. Det udmærket ekstramateriale er et fint plaster på såret, oven på den noget klodset afslutning.

SF/Fox.

Titel: X-Files - Strengt Fortroligt sæson 9
Original Titel: X-Files - Strengt Fortroligt sæson 9