X-Files Season 5

13. oktober 2007 af David Lund

X-Files Season 5 billede

Femte sæson af X-files er et frisk pust til serien.

”X-Files” er efterhånden en serie der ikke behøver en introduktion. Igennem 90’erne fulgte stort set alle ivrigt med i denne spændingsserie der nærmer sig en direkte gyser med substans. For de få uindviede kan det opsummeres ganske enkelt. Fox Mulder og Dana Scully er 2 FBI-agenter, som er tilknyttet de berygtede x-filer. Disse filer er bedst kendetegnet som uopklarede sager der rummer en vis portion mystik – nærmere betegnet noget overnaturligt.

I den fjerde sæson af ”X-files” blev vi efterladt med en cliffhanger, der lod os tro, at Mulder er død. Naturligvis forholder det sig ikke sådan, men i håb om at afsløre regeringens skumle planer har Mulder ved et tilfælde arrangeret sin egen død. Den pludselige kræftsygdom Scully har fået, leder Mulder efter en kur imod, og snart har han alle på nakken.

”X-files” femte sæson er en favorit blandt fans. Efter 3 introduktionsafsnit, der er mere nødvendige end interessante, er ”X-files” tilbage på samme spor som i de forrige sæsoner. Sådan da. For der bliver nemlig leget meget med formlen i denne sæson, som til tider overskygger indholdet lidt for meget. I et eventyrligt afsnit der foregår i sort/hvid moderniseres ”Frankenstein”, et andet afsnit ses samme historie igennem Mulder og Scullys (meget) forskellige øjne, et tredje afsnit fortælles igennem et langt flashback osv osv. Der er masser af leg af formel som både er med til at fastholde fans, men disse er også med til at skabe nye fans, da der bliver prøvet en masse nyt. Mytologien, den vedvarende historie i ”X-files”, bliver sat væsentligt på prøve, da Mulder begynder at betvivle alt hvad han ved, og skylder alt på manipulation fra regeringens side. Andre kendetegn på sæsonen inkluderer afsnittet der er skrevet af gysermesteren Stephen King samt introduktionen af Scullys ”datter” Emily.

Der er ingen tvivl om, at femte sæson af ”X-files” er en vigtig sæson både for seriens fortsatte drift og dens popularitet. Karaktererne Mulder og Scully gennemgår begge nogle nødvendige ændringer, men deres hovedtræk er bevaret. Alligevel er det en noget svingende sæson hvad angår kvalitet. Nogle afsnit er simpelthen for komplicerede imens andre er for typiske. Det forholder sig ikke sådan, at jeg ikke værdsætter at tilskuerens intelligens bliver sat på prøve, men hvis man ikke lige har set de tidligere sæsoner for nyligt, er det svært at følge med, da der ikke er nogen dissideret introduktion til disse afsnit. De alt for typiske afsnit ligger der et par stykker af i midten af sæsonen, og det er ikke sådan at de er direkte dårlige, det er bare en tid serien bør være kommet over i fjerde sæson.

Skuespillet af David Duchovny og Gillian Anderson er begge i top i denne sæson. Scully bliver en mere sårbar samt åben figur, hvilket Anderson håndterer fremragende. Ligeså får vi mere smag af Duchovnys sorte og underspillede humor i hans karakter, Mulder. Uden at afsløre for meget afsluttes denne sæson ligeså med en slags cliffhanger, der virkelig er en stor nedtur for vores hovedpersoner, og man længes ivrigt efter at komme i gang med næste sæson. For at se serien i den rigtige rækkefølge, passer filmen ”The X-files” dog imellem femte og sjette sæson, så det anbefales at se den inden sjette sæson, der snart udkommer (ja, der er fart på udgivelserne).

”X-files” er en serie der hverken har tabt pusten eller mistet relevans med tiden. I en tid hvor danskerne ligeså stiller flere og flere spørgsmålstegn ved vores regerings motiver, passer serien og denne sæson glimrende som en udfordring i form af fremragende underholdning. Med de kun få mangler der er i denne sæson, er den meget tæt på at få en topscore. Selvfølgelig skal ”X-files” ses kronologisk, og dette ville også være et forbandet forvirrende sted at starte, men femte sæson giver et frisk pust til serien, og det er kun få serier, som kan holde interessen udover tre sæsoner for mit vedkommende, så jeg er da bestemt dybt imponeret over denne.

Ekstramateriale: 5/6

Ekstramateriale er der en god portion af i alle ”X-files” sæsonerne. I denne er der en hel DVD med ekstramateriale i form af en håndfuld slettede scener (disse kan også ses sammen med de tilhørende afsnit) og en håndfuld featurettes der alt i alt udgør omkring to timer. Disse er ganske interessante, og suppleres udmærket med sæsonens afslutning som viden og forståelse for arbejdet bag serien. Til enkelte afsnit er der ligeså kommentarspor af seriens skaber, Chris Carter mm. En ganske fornøjelig og tilfredsstillende omgang ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: X-Files Season 5
Original Titel: X-Files Season 5