X+Y

10. september 2015 af Sofie Svane

X+Y billede

Hvad gør man som ungt matematikgeni, der farer vild i livets formel og ikke kan finde facit på ligningen for kærlighed?

Nathan (Asa Butterfield) er ikke så god til det sociale, men til gengæld er han super god til tal og matematik. Det spotter skolens uortodokse lærer, Martin (Rafe Spall), og han hjælper Nathan med at blive optaget til OL i matematik. Det byder på starten af et umage venskab og en forunderlig rejse for den forsigtige dreng, hvor han konfronteres med alle sine udfordringer, og må indse at ikke alt i livet kan sættes på formel. Mindst af alt kærligheden.

X+Y er inspireret af en sand historie og bygger videre på instruktøren Morgan Matthews lange erfaring med dokumentarfilm, og på hans egen erfaringer som ung utilpasset teenagedreng. Det er Morgans første spillefilm, men selvom der fortællermæssigt er taget nogle friheder i forhold til den oprindelige historie, fornemmer man tydeligt den solide viden, der ligger til grund for filmen.

Drengen Nathan får meget tidligt i filmen stillet diagnosen autisme. Men hvilken slags autisme, og i hvilken grad, får vi ikke meget at vide om. I det hele taget er vi befriet for en belærende voice-over, det taler til sit publikum, som om det ikke kan lægge to og to sammen. Her får vi i stedet for lange forklaringer med en masse ord, vist det i et væld af fine detaljer. Og det er herligt.

Ingen voice-over ville kunne yde retfærdighed til den tilbageholdte smerte som Sally Hawkins (Blue Jasmine 2014) udtrykker som Nathans mor Julie, når Nathan igen ikke vil hilse på hende med det udtryk hun higer efter. Og ingen voice-over ville kunne yde retfærdighed til den utilpashed vi ser i Asa Butterfield (Enders Game 2013), når han som Nathan ikke ønsker at holde hånd.
Det er stærkt skuespil fra begges side, og Asa Butterfield som Nathan, er utroligt velcasted i rollen.

Nathans udfordringer og kringlede sind kommer også til udtryk overfor pigen Zhang Mei, spillet af kinesiske Jo Yang, som han møder på en træningslejr forud for OL i matematik. Hun forstår ham, og der ligger en uskyldighed i deres spirende venskab som varmer hjertet. For på trods af den tydelige smerte der er forbundet med at se verden anderledes, er det nemlig også en film der får en til at smile.

Filmen X+Y er et hjertevarmt coming-of-age drama, om at være menneske og klare sig i livet, på godt og ondt. Det er en film om den kærlighed, der ikke er til at forstå, om relationer og om hvad der virkelig er vigtigt i livet. Vigtigere end is og vigtigere end matematik.

Titel: X+Y
Original Titel: X+Y
Premieredato: 10. september 2015