Xtro.

13. november 2010 af Henrik Andersen

Xtro. billede

Xtro er omsider landet på de Danske DVD hylder i en super lækker kopi. Se eller gense denne lækre Britiske Video Nasty, der stadigvæk levere varen.

Familie faderen Sam bliver en dag bortført af et mystisk lys, der måske, måske ikke er fra en flyvende tallerken. Hans søn Tony overvære bortførelsen, og som den eneste i familien håber han på, at hans far en dag vil vende tilbage fra det ydre rum. Hans mor, og Sams kone finder hurtigt en ny mand i modefotografen Joe, og der går 3 år før de igen hører fra Sam. Men pludselig er han der, om end en anelse forandret, så er han tilbage på jorden, og husker kun i brudstykker hvad der er sket med ham. Eller det er hvad han fortæller, for i virkeligheden er han blevet transformeret om til en ond alien fra det ydre rum, der kun er ude på at overtage menneskeheden. Han fortæller hans søn om planerne, og snart overføre han også nogle af sine overjordiske kræfter til Tony, og nu får far og søn travlt med at slå ihjel, og sørge for at deres rumvæsen-race kan blive født her på jorden. De skal bruge en rugemor, og hende har de udset til at være familiens Franske hushjælp.

Xtro er skrevet og instrueret af Harry Bromley Davenport, og med denne Britiske Sci-Fi historie tilsat blodige og skræmmende effekter, skrev han sig lige ind på den lange Video Nasty liste, der var så berygtet dengang i de glade 80’ere. Xtro blev forbudt for mange, men dette højnede heldigvis kun interessen for dette lille mesterværk betydeligt, og den dag i dag har den blandt mange verden over opnået kultstatus.

Effekterne i Xtro var bestemt med til at få filmen bandlyst, og selv her i dag i 2010 hvor man er vant til at se lidt af hvert, er der stadigvæk scener i Xtro der får det til at løbe koldt med af ryggen, imens man klapper i begejstring over de ulækre påfund. Specielt scenen hvor Sam genfødes på jorden via en uskyldig kvinde, er ganske opfindsom og brutal. For Sam genfødes som en voksen mand, hvilket naturligvis får dødelige konsekvenser for den ekstremt gravide kvinde.

Historien er ganske utraditionel og overrasker gang på gang, og de evner Sam og Tony får er så specielle og udflippede, at de passer perfekt ind i resten af galskaben. Selvom filmen er produceret på en ganske beskedent budget, er det lykkedes at få den til at se ud af noget stort. Det er tydeligt at iderigdommen og de skøre ideer har flydt frit i manuskriptfasen, og intet har tilsyneladende været for meget eller for uoverskueligt for de glade filmmagere. At ikke alt så er lykkedes 100 % i den færdige produktion er til at se igennem fingre med, for sjældent har man set en Britisk Horror/Sci-Fi film af denne kaliber.

Sjovt er det også, at det er Maryam D’Abo der spiller hushjælpen, der ender som fødemaskine og æglæggende puppe for de onde aliens. Maryam D’Abo skulle senere vende tilbage til det hvide lærred som intet mindre end cello spillende James Bond pige siden om side med den Britiske Agent i The Living Daylights fra 1987.

Måske har man aldrig set Xtro, men kun hørt om den, eller måske set billeder af dens uhyggelige alien? Hvis dette er tilfældet og ens interesse er blevet vækket bør man uden videre overvejelser skynde sig ned til den lokale DVD-Pusher, og for en flad 100 krone seddel erhverve sig denne lille Video Nasty perle. Den er et must i enhver filmsamling, der hylder de glade 80’er horror film, hvor Xtro bestemt er placeret højt på listen over lækkerbiskner.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne udgivelse, men Another World Entertainment har bestemt gjort deres for at fremskaffe en flot kopi, der til og med er komplet ucensuret.
Billedet er Anamorfisk Widescreen 1.85:1, og selvom det bærer tegn på slid fra tidens tand, er det ganske flot i forhold til de luskede VHS kopier man måske har været vant til.
Lyden er Engelsk Dolby Digital 2.0, og X-Tro kan nydes med Danske, Svenske, Finske og Norske undertekster.