Your Highness

16. marts 2012 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Your Highness billede

Gense hellere Pineapple Express og glem alt om denne film.

Hollywood får ofte nogle fikse idéer. At blande komedie med eventyr er set flere gange, og endda ganske vellykket, i Hollywoods lange historie. ”The Princess Bride” er et kerneeksempel på dette. Derfor er det ikke mærkeligt, at Hollywood nu prøver sig på denne blanding igen. Mulighederne er talrige og potentialet enormt, når man forsøger sig ud i dette. Derfor er det kun endnu mere skuffende, når det ikke lykkedes. Hvis man nu f.eks. fokuserer alle filmens vittigheder på bandeord blandet med datidig sprog samt masser af pik og patter. ”Your Highness” er et kerneeksempel på dette.

Plottet er såmænd ligegyldigt. I de fleste genrefilm er der alligevel meget lidt nyt at tilføje, det hele handler om udførelsen. Det er her det går helt galt med ”Your Highness” lige fra starten af. Man kan sagtens se potentialet gemt i flere af vittighederne, men når udførelsen både af manuskriptforfatterne, instruktøren og skuespillerne er pivringe, så går det hele i vasken. Det hjælper heller ikke meget, at filmen føles direkte lang og langsom, hvilket vel skyldes et forfejlet klippearbejde. Hvad er der så tilbage at holde af i filmen? Absolut intet. Selv tilføjelsen af to af Hollywoods smukkeste skuespillerinder (Natalie Portman og Zooey Deschanel) efterlader kun en undrende, og er blot endnu et negativt element at tilføje.

”Your Highness” er dog på alle måder Danny McBrides film. Han har hovedrollen og filmens humor er lige præcis hans (han er da også en af manuskriptforfatterne bag). Vi følger hans dumme rolle i jagten på mod og ære, hvor hans veje krydses af et kløgtigt rumvæsen, der skal have et hand job, og en liderlig minotaur, der får skåret sin penis af, som han hænger undt om sin hals som trofæ. Dette er dog ikke vittighedernes standard, dette er faktisk to af de sjoveste scener i hele filmen, hvilket siger en hel del, da de er tåkrummende pinlige. At McBride har fået James Franco i en central hovedrolle som sin bror, en mand der ellers netop besidder komisk timing hvis man lige glemmer hans rolle som Oscar-vært et øjeblik, og de tidligere nævnte skuespillerinder, er for mig fuldstændigt uforståeligt. McBride må have nogle stærke forbindelser og venner i Hollywood, for jeg kan ikke forestille mig, at en eneste af dem, har læst manuskriptet igennem, og tage jobbet på baggrund af dette.

”Your Highness” skal nok finde sine fans. Hovedsageligt i den samme gruppe, der kan finde på at grine højlydt i film som ”Scary Movie”, ”Epic Movie” og hvad de ellers alle sammen hedder. Det ændrer dog ikke på, at selvom humoren tiltaler en, så er vittighederne alle genbrug af allerede genbrugt materiale, selve plottet noget af det tyndeste hidtil filmet og karaktererne fuldstændigt utroværdige, hvilket er med til, at gøre vittighederne sværere at leve sig ind i. Det er måske ikke en direkte rodet film, men blot en ufattelig enkel og dybt forfejlet en af slagsen.

Ekstramateriale – 2/6

Et gag reel på 5 minutter, der på sin vis fremprovokerer flere grin end selve filmen (det vil sige et). Et program ved navn Perverted Visions, der egentligt bare er endnu et (kortere) gag reel, og en ordentlig omgang slettede scener (der dog gerne måtte have fyldt dobbelt så meget, hvis du forstår min hentydning) er hvad, der er blevet plads til. Ikke det store – men trods alt mere underholdende end selve filmen.

Universal Pictures.

Titel: Your Highness
Original Titel: Your Highness