Zathura

10. marts 2006 af Kristian Jensen

Zathura billede

Lad spillet begynde!!!

Forfatteren bag Zathura Chris Van Allsburg, der i 1995 stod bag filmen Jumanji, med Robin Williams i hovedrollen, er tilbage med et nyt eventyr for børn og barnlige sjæle.

Zathura handler om de to brødre Danny (Jonah Bobo) og Walter (Josh Hutcherson), der ikke ligefrem har det bedste forhold til hinanden. Lige siden deres forældre blev skilt, har de konstant gået hinanden på nerverne. En dag hvor de er alene i faderens nedslidte og gamle hus, finder Danny et mystisk gammelt brætspil, Zathura. Danny starter spillet i håb om at hans storebror Walter vil spille med ham, og nu starter eventyret for alvor. Med nød og næppe overlever Danny og Walter en meteorregn, der pludselig rammer det lille hus, og det går hurtigt op for drengene, at Zathura ikke er et helt almindeligt spil. I deres forsøg på at færdiggøre spillet, og derved vende hjem til deres trygge hverdag, bliver drengene kastet ud i et vildt rumeventyr, hvor faren lurer overalt.

Historien i Zathura er stort set den samme som i Jumanji, junglen og de vilde dyr er bare skiftet ud med det ydre rum og slimede rumvæsner. Men hvor Jumanji var yderst underholdende og sjov, er Zathura en kedelig og tam oplevelse. Selvom effekterne er rigtig flotte og spektakulære, opnår filmen aldrig Jumanjis skæve humor og charme.
Jeg må indrømme at jeg havde forventet lidt mere af instruktøren Jon Favreau, der udover at være en talentfuld filmkomiker, ligeledes stod bag den syrede julefilm Elf fra 2003 med Will Ferrell i hovedrollen. Men i modsætning til Jumanji og Elf, mangler Zathura humoren og de sjove indslag, der kendetegner de førnævnte film. Zathura bliver i stedet en lidt anstrengt oplevelse at se på, da den så desperat forsøger at leve op til Jumanji, og det holder bare ikke i længden. Dax Shepard spiller en strandet astronaut, som drengene samler op undervejs. Det er tydeligt at Shepards rolle skal fungere som pendant til Williams karakter Alan Parrish i Jumanji. Men Shepard når aldrig Williams niveau med hensyn til komisk timing og ikke mindst talent, og man bliver hurtig træt af Shepards karakter, der virker tam og indholdsløs.
De to børneskuespillere Jonah Bobo og Josh Hutcherson overspiller deres roller som henholdsvis Danny og Walter, og ender med at fremstå som to hysteriske møgunger, der burde blive smidt på hovedet i seng uden aftensmad. Tim Robbins har en lillebitte rolle som faderen til de to brødre, og spiller på sin sædvanlige overbevisende facon. Desværre redder hverken Tim Robbins skuespil eller de flotte effekter filmen fra at blive en yderst skuffende oplevelse, da historien simpelthen for forudsigelig.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at de yngste biografgængere vil finde Zathura yderst underholdende, men for det voksne publikum er og bliver filmen en lang og kedelig affære.
Spild ikke pengene på en biografbillet til Zathura, brug dem i stedet på en kopi af Jumanji og nyd Robin Williams i topform.

Titel: Zathura