Ækte Vare

3. oktober 2014 af Nikolaj Sonqvist

Ækte Vare billede

Ækte venner håndterer ækte små problemer i ghettoen

Ækthed i centrum
Michael (Gilli aka Kian Rosenberg Larsson) hænger dagligt ud med sine drengevenner i Brøndby Strand. De dyrker den danske hiphop og drømmer om at kunne leve af rapmusikken, men Mikael er uden tvivl den mest talentfulde af de fire. Da Michaels talent bliver opdaget af den etablerede rapper Apollo (Rasmus Hammerich), åbner der sig en ny verden for ham på prominente natklubber med koncerter, damer og druk.

Desværre kommer Michael kun på kontrakt som sangskriver hos Apollo og ikke som fuldbyrdet rapper. Hans venner fra Brøndby Strand ser mindre og mindre til ham og begynder at føle sig svigtet. Specielt hans bedste ven Tariq (Ali Sivandi), begynder at tvivle på hans loyalitet og ægthed. Har Michael solgt ud? Vil han nogensinde få chancen forrest på scenen og kan hans venner nogensinde tilgive ham igen?

Apollo ved godt inderst inde, at Michael har langt mere talent end ham. Og hvad værre er, så er det ligeledes en hyret arbejdskræft, Jens (Frederik Christian Johansen), som komponere beatsne til Michaels tekster. Apollo er bare frontfigur og har samtidigt været snedig og binde Michael til en kontrakt, hvor Michael eftergiver alle royalties og rettigheder til Apollo. Det er betalt arbejde, ja. Men der er ingen kredit for hans talent og Apollos talent bliver der pludselig sat spørgsmålstegn ved.

8 miles fra centrum
Michaels venner i Brøndby Strand skildrer miljøets befolkningssammensætning: de er næsten alle 2g’ere. Desværre skildrer de også den gængse generalisering omkring, at indvandrer fra Brøndby Strand lever af at stjæle benzin fra tankstationer med falske nummerplader på bilen og jævnlige knæk og bræk i området. Ligesom tonen i blandt dem er skruet heftigt op for walla wall-jargonen og deres cruisen rundt i biler som tidsfordriv om natten.

I centrum af historien er hiphop-musikken. Den danske undergrundsrap som bliver repræsenteret gennem vores hovedperson Michaels virkelige alias Gilli. De fleste herhjemme, som har hørt radio det sidste års tid, kender sikkert til hittet ”D.A.U.D.A feat Gilli” og Ækte Vare er også titlen på hans debut-EP.

Det er her, at filmen begynder at ligne en dansk efterligning af 8 mile (2002) med hensyn til plottet om en spirende rapper med et skodjob, som pludselig får muligheden for succes. Ligesom kærlighedshistorien og historien om den voldsudsatte mor, som er forsøgt krænget ned over filmen, drager paralleller førnævnte Eminem-film.

Tam historie i flot folie
Ækte Vare er instrueret af debutanten og den Super16-uddannede Fenar Ahmad med støtte af New Danish Screen med et relativt beskedent budget. Filmen bærer dog ikke præg af de beskedne midler på den visuelle og lydmæssige side, som har sin egen helstøbte stil, der dog har tendens til at gå over i musikvideo. Musikken fylder meget i filmen og flere gange bremses handlingen op, for at publikum skal kræses med slow-motion billeder og undergrundsrap i ren MTV musikvideostil. Festerne på diverse natklubber bliver også skildret i samme MTV-stil i rigeligt slow-motion, rødt skær, sprut, damer og slåskamp.

Filmen største problem er dog historien. Den tager sig alt for lang tid, før man overhovedet fornemmer en smule konflikt i filmen. Indtil da virker det som en dokumentarfilm om småproblemer i ghettoen og de fleste problemer bliver endda løst alt for hurtigt eller nemt. Efter at Michael har slæbt Tariq og hans andre venner med til fest hos Apollo og Tariq skaber problemer overfor Apollo, bliver den tilspidsede situation dagen efter bare fejet væk uden problemer, da Michael vil undskylde. ”Fuck det” siger Apollo, og så fortsætter filmen.

Der mangler fremdrift og større konflikter i historien, som de lækre billeder i slow-motion ikke står til at redde. De små konflikter, som eksisterer, forsvinder som dug fra solen fra det ene øjeblik til det næste og selv den endelige uundgåelige konfrontation mellem både Michael og Apollo, og Michael og Tariq, for mig på ingen måde op af stolen.

Men måske er det bare det, at Ækte Vare vil fortælle. Den ægte følelse og reaktion blandt venner, der bliver småfornærmede på hinanden og skal løse småkonflikter. At et ægte venskab mellem venner, besejrer alt. Det hele føles virkeligt og så ægte, at det ikke fungere på film. Der har vi bare brug meget mere!

Mis. Label.

Titel: Ækte Vare
Original Titel: Ækte Vare