Af Banen

16. oktober 2005 af Henrik Andersen

Af Banen billede

Lars Bom dribler sig igennem tilværelsens 2. hold, men får ny oprejsning da han får mulighed for at træne det lokale drengefodboldhold. Men formen er lidt slidt i kanten, så nye midler må tages i brug

Torben ( Lars Bom) er gammel superligaspiller, men efter kontraktens udløb, er han ligesom rykket ned på tilværelsens 2.-hold. Konen er skredet med en Citroënforhandler og sønnen David er langt fra pavestolt over en far, der har overskæg og en lejlighed med stadig flere tomme ølflasker som eneste udsmykning.
Men en dag ser Torben sit snit til at komme med i kampen igen. Sønnens diktatoriske fodboldtræner Lennart (Bjarne Henriksen) skal træne Brøndbys 1.-hold, og så er der pludselig en plads ledig som leder af Hvidovre-drengene. David er ikke tryg ved den nye situation, og det bliver ikke meget bedre, da Torben langer ud efter modstanderens træner under første kamp og selv ender med en tur på hospitalet. Det begynder langsomt at tynde ud i holdet, og Torben må mande sig gevaldigt op for at samle tropperne og vise sig som en værdig far og træner. Heldigvis lysner det i horisonten, da Krølles mor, Nina ( Camilla Bendix), hjælper til med både trøjevask og lapning af Torbens hullede selvtillid. Snart blomstre en spinkel kærlighed, og farverne og varmen kommer igen ind i Torbens liv.
Torben får med tiden mod på at satse alt på sambastil, champagnebold og ’huttelihut!’. En dag er der virkelig nyt under den danske forstadshimmel - kærligheden har fået en ny chance og Hvidovre Boldklub skal spille finaleopgør mod Brøndby! En kamp hvor Brøndby ikke skyr nogle midler, for at vinde kampen. Meget ufine forsøg bliver taget i brug, og nu er det så spørgsmålet om Torben og hans taske fodbolddrenge vil lade sig tryne af sådanne uretfærdigheder.

Nogen gange ligner tilværelsen lidt en fodboldkamp: man må tro på sig selv, når ingen andre gør det. Sådan lyder filmens motto og slagord, og dette er da også det gennemgående tema i historien om den desillusionerede far der efter et brudt familieforhold søger trøst i flasken. Men som mange i den situation glemmer han, at også resten af hans familie lider under bruddet. Således har hans søn på 13 det meget svært ved at se sin far gå i hundene, og ligeledes er det næsten uudholdeligt for ham, at hans egen far skal træne ham og hans fodboldhold.

Der er store følelser på spil og instruktøren Martin Hagbjerg fremføre med en indre ro Morten Dragsted’s manuskript uden de store armbevægelser. Det er helt klart Lars Bom, der er drivkraften i denne film og hans intense skuespil der aldrig mister fodfæstet, griber lige om hjertet og giver publikum en fin fornemmelse for hans pressede situation. Vi smiler og græder med ham hele vejen igennem historien og derfor kan Af Banen absolut også anbefales til et ældre publikum. For denne fortælling er ren og vedkommende, og tåler at blive set af alle.

Årets sejeste familie film, står der på plakaten. Det ved jeg nu ikke om Af Banen er, men det er i hvert fald et godt bud på et seriøst hverdagsdrama, om at ofre sig og om at tro på sine egne værdier, selvom de til tider kan virke lidt flossede.

Der er garanteret underholdning for voksne som børn og man skalbestemt ikke være bidt af en gal fodboldfan, for at kunne få noget ud af dette lille mesterværk.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne DVD, udover en trailer til Af Banen, der findes sammen med en masse andre filmtrailere til andre nyheder på DVD markedet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox Entertainment.