Annabelle Come Homes

27. juni 2019 af Maria Bjerregaard

Annabelle Come Homes billede

”Annabelle Comes Home” er lidt af et freakshow. Mon ikke dette freakshow snart stopper?

”The Conjuring” universet har haft stor succes med deres spøgelsesparret, Ed og Lorraine Warren. Den første film blev rost for dens gode gys og uhyggelige undertoner. Franchisen har nu udviklet sig til mange spin-offs, hvor en af dem er den uhyggelige dukke, Annabelle. Nu hvor dukken er hjemme i den uhyggelige kælder.

Besæt dem alle
Ed ( Patrick Wilson) og Lorraine ( Vera Fermiga) er fast besluttet på at forhindre den dæmoniske dukke, Annabelle, i at skabe mere kaos. Derfor tager de hende hjem til deres aflåste rum, hvor hun bliver låst sikkert inde bag glas. Men da deres 10 årige datter, Judy ( McKenna Grace) og hendes venner bliver interesseret i rummet, bliver det en kamp imod alle ånderne.

Et freakshow uden lige
Det må efterhånden være tid til at give de stakkels ånder en pause. Det er simpelthen blevet for meget freakshow og for lidt gys. Denne film giver mulighed for at for at få introduceret mange nye karakterer og skabninger. Men dette kan ikke anses som filmens styrke. Det hele bliver for ufokuseret og kaotisk. De første ”The Conjuring” film har en stærk egenskab til at virke autentisk, ikke mindst grundet Patrick Wilson og Vera Farmigas portræt af det virkelige ægtepar, Ed og Lorraine. Men disse spin-off byder på en masse løse ender og en genbrugt manuskript formular, og det hele bliver for forudsigeligt og kedeligt.

Ikke nok originalitet
Filmen bærer præg af den begrænsende tid af Patrick Wilson og Vera Farmiga. De er kun biroller i denne filmatisering, hvilket er utroligt ærgerligt, da de spiller deres roller fuldt ud. Til gengæld får vi præsenteret deres datter, som ligesom sin mor, også har skjulte evner. Men ellers vil filmen ikke særlig meget andet. Selv de pinlige replikker imellem teenagerne kan grines ad, og alle de traditionelle jump scares bliver desværre for forudsigelige. Og stop så med den evige kliché med en lommelygte! Hvis noget virker skræmmende og uhyggeligt – så løb!

”Annabelle Comes Home” er en forudsigelig gys uden de store overraskelser. Den introducerer fin nye karakterer, så universet kan fortsætte, men tilbyder intet nyt eller spændende. Man sidder nærmest og griner af den kiksede dialog og forudsigelige jump scares. Vores heltepar bliver slet ikke anvendt i filmen, hvilket er rigtig ærgerligt, da de kunne have trukket niveau op.

Titel: Annabelle Come Homes
Original Titel: Annabelle Come Homes
Premieredato: 27. juni 2019