Antwone Fisher fortæller den sande historie om en ung afroamerikansk US Marine. Manuskriptet til filmen er skrevet af Antwone Fisher selv. Han har aldrig før skrevet et filmmanuskript, men det forhindrer han ikke i nu at have sit liv i en filmversion. Denzel Washington har aldrig før instrueret en film. Men som så mange af sine skuespillerkollegaer, tager han nu det naturlige ryk om på den anden side af kameraet. Og det i en lovende instruktørdebut.
Antwone Fisher (Derek Luke) er en ung sort US Marine, med et så iltert temperament, at det ofte sender ham i klammeri med kollegaerne i flåden. Det er et sådant, der sender ham til psykiatrisk behandling hos Dr. Jerome Davenport (Denzel Washington). Han skal vurdere om den unge mand er egnet til at blive i flåden.
Men Antwone er ikke indstillet på at skulle hjælpes. Og Jerome vil ikke presse på. Resultatet er konsultationer i tavshed. Med tiden begynder Antwone imidlertid at åbne op, og fortælle om en barndom, præget af manglende forældre, og et deraf følgende ophold hos en voldelig plejefamilie. De to mænd bringes tættere sammen, og Jerome udvikler sig lidt efter lidt til at blive den far Antwone aldrig har haft. Samtidig indleder Antwone et kærlighedsforhold til Cheryl (Joy Bryant). En pige han længe har haft et godt øje til, men ikke tidligere turdet invitere ud.
Antwone Fisher er fortællingen om at komme videre i livet – ved at sætte sig ned og kigge tilbage. Fortælleteknisk – som i et utal af lignende film – gennem flashbacks fra vores hovedpersons barndom. Men vi skal ikke langt hen i filmen, før det står klart at det ikke er i disse tilbageblik, filmens stærke scener skal findes. Denzel Washington savner, som filmens instruktør, mod til at vise os den brutale virkelighed. I stedet bliver vi præsenteret for forsigtige antydninger af hvor forfærdeligt det er at være en ung Antwone Fisher. Tonen i tilbageblikkene er for let, til at man for alvor rammes.
Derimod er der masser at komme efter i filmens nutid. Dialogen og udviklingen i forholdet mellem Jerome og Antwone er intelligent, og sine steder rørende. Ligesom den tilstødende kærlighedshistorie mellem Antwone og Cheryl er støvsuget for pladderromantiske indslag, og præsenteret med stor realisme.
Og så hjælper det selvfølgelig at Antwone Fisher byder på en række stærke skuespilpræstationer. Derek Luke debuterer i rollen som Antwone, ligesom Joy Bryant tidligere kun har haft en lille rolle i komedien Showtime. Særligt Luke imponerer i den bærende hovedrolle, og spiller fornemt op til Denzel Washington. En Washington som meget sjældent er dårlig, men i Antwone Fisher træder han fornuftigt ofte et skridt tilbage og overlader scenen til sine unge skuespillere.
Desværre virker det som om at filmen hen imod slutningen løber tør for ideer. Det betyder en sidste halv time, med Antwone jagtende sin identitet. Godt nok med et par stærke øjeblikke, men i det store hele langtrukkent og påklistret i forhold til den øvrige del af filmen. Og så kan Denzel Washington i sidste ende i dy sig for at lade det hele gå op i en højere enhed, i en afslutning der kravler et pænt stykke op af kvalme-barometeret. Her har Antwone Fisher indtil da, ellers holdt sig på passende afstand fra.
DVD Ekstramateriale:
DVD’en indeholder kommentarer fra Denzel Washington og producer Todd Black, et møde med virkelighedens Antwone Fisher, behind the scenes, samt et indslag om ’Hollywood and the navy.’ Alt sammen nok til tre stjerner.
Filmen er venligst stillet til rådighed af SF-Film.