Aristocats

23. november 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Aristocats billede

Hvem vil ikke gerne være kat?

Efter Walt Disneys død i 1966 stod Disney-studierne overfor noget af et problem. Deres ikoniske frontperson var ikke længere i blandt dem, og det kom til at afspejle studiets produktion de næste mange år. Øget konkurrence fra andre studier, og en overbevisning om at live-action film måske var vejen frem for Disney-studiet gjorde, at de Disney-klassiskere, som udkom mellem 1966 og indtil 1989 (også kendt som Disney-renæssancen), er af en meget forskellig kvalitet. En af de bedre film fra denne periode er dog Aristocats , bygget over en historie af Tom McGowan og Tom Rowe.

Personificeringen af dyr er bestemt ikke et nyt begreb anvendt i Disneys verden, og i Aristocats følger vi en kattefamilie bestående af kattemoren Duchess og hendes tre katteunger Marie, Berlioz og Toulouse (spørg mig ikke, hvorfor hendes børn alle ser forskellige ud!). De bor hos den rige Madame Bonfamilie, men kidnappes af den onde butler Edgar, som ikke ønsker, at arven fra den rige Madame skal gå til kattene, men til ham. Kattene må nu finde hjem igen til Paris og får på deres vej hjælp af storcharmøren Thomas O’Malley.

Aristocats var den sidste film, som Walt Disney selv nåede at sætte i produktion inden sin død, og den indeholder også mange af de kendetegn som mange af de ældre Disney-film har. Selvom blu-ray’ens fornemme billedkvalitet sikrer en top synsoplevelse, så kan man stadig se, at det er håndtegnet tegnefilm, hvilket i dette henseende gør det ekstremt charmerende. Her er ingen rene linjer, man kan næsten fornemme ”skiftet” mellem den ene tegnede side til den næste, hvilket giver en smuk og autentisk tegnefilmoplevelse. Ud over det indeholder Aristocats nogle udødelige Disney-sange som ”Thomas O’Malley Cat” og ”Ev’rybody Wants To Be A Cat”.

Sat i det charmerende Paris formår filmen at være både underholdende og bliver aldrig overdrevet rørstrømsk. Her er lidt atypisk ikke en belærende morale, som der ellers normalt finder sted i en Disney-film. Til gengæld bliver der gjort grin med en krimi-kliché af de helt store, nemlig at det var butleren, som gjorde det. Er man en del af en søskendeflok, som jeg selv er, kan man også kun nikke genkendende til skildringen af den interne magtkamp, som finder sted blandt de tre søskende.

Filmens største hæmsko er dog det overdrevne store persongalleri, der aldrig når at udfolde sig på filmens 80 minutter. Ud over Thomas O’Malley, Duchess og hendes tre unger, skal der også være plads til O’Malleys vildkatte venner med den trompetspillende Scatcat i spidsen, de to afsindig dumme, men morsomme hunde Napoleon og Lafayette, der står for filmens sjoveste scener, musen Roquefort, hesten Frou-Frou samt gæssene Abigail, Amelia og gasen Onkel Vralte. (Det er tydeligt Disney også her spiller på klichérne med de franske navne). Det er lige et par karakterer i overkanten, og man føler sagtens, at et par stykker af dem kunne være skåret fra.

Som Disney-film i perioden mellem Walt Disneys død og Disney-renæssancen er Aristocats dog en af mine personlige favoritter, da den stadig kunne få mig til at grine og give mig godt humør som barn såvel som voksen. Sjove karakterer (selvom der er lidt for mange), en ligetil historie og nogle gode sange gør Disney-klassisker nummer 20 til en fornem oplevelse af en kattefamilies eventyr og får en til at stille spørgsmålet, hvem vil ikke gerne være kat?

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Aristocats indeholder en stor mængde ekstramateriale til den store Disney-fan (og hvem er ikke det?). Featurette: The Lost Open, ”Oui Oui Marie” Musikvideo, Slettet sang ”She Never Felt Alone”, The Sherman Brothers: The Aristocats of Disney Songs, The Great Cat Family, Disney Song Selection, Tegnet kortfilm: ”Bath Day” samt Sing-along . Det er altid en fornøjelse med Blu-Rays fra Disney, da de altid indeholder en god mængde ekstramateriale, som i denne omgang får 4/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Aristocats
Original Titel: AristoCats