Bad Teacher

1. november 2011 af Nikolaj Sonqvist

Bad Teacher billede

Erstat ‘Teacher’ med ‘film’ i titlen!

Elizabeth Halsey (Cameron Diaz) har sagt op på jobbet som læreinde, da hun skal giftes med sin stenrige forlovede. Men da hendes forlovede slår op med hende fordi han med rette mistænker hende for at være en ‘golddigger’ og ikke elsker ham, tvinges hun tilbage i jobbet. Da Scott Delacorte (Justin Timberlake), der ligeldees er rig! starter på skolen som vikar!, ser Elizabeth ham som sin billet til rigdom, heftig shopping og det søde liv igen. Elizabeth finder dog ud af, at Scotts ekskæreste havde store bryster og hun prøver nu med alle tricks at få fat i penge til en brystforstørrelse, så Scott kan begære og forsøge hende.

Elizabeth er den prototypiske golddigger, der kun går efter smukke mænd og deres penge. Hun har standard og vil ikke date hvem som helst. Da kollegaen Russell Gettis (Jason Segel) inviterer hende ud på en date, udspørger hun ham om hans baggrund og afslår tilbudet: hun skal ikke være sammen med en gymnatisklærer! Og det er til trods for hun selv er folkeskolelære. Men hendes drømme rækker videre ud og Russell er jo også skrækkelig normal og sød.

Elizabeth flygter fra konflikter og enhver form for socialisering. Ser hun en grædende elev på gangen eller en flok kollegaer pjattene på læreværelset, vender hun 180 grader og stikker hovedet mellem benene. Der er ikke hendes problem! Hun vil ikke involvere sig i tabere! Det er ikke noget for hende! Så det er tydeligt, at Elizabeth er præget af dobbeltmoral og snæversynethed. For i virkeligheden er hun selv en taber.

Elizabeth er på samme tid hudløs ærlig, når folk beder om henedes mening, og en bedragerisk løgnhals, når det kommer til hendes mission i livet. Elizabeth lyver til morgenmad og en led kælling resten af dagen. Ingen tricks er for mentale forkerte, så længe det bidrager til hendes fordel.

Bad Teacher havde et potentiale til at være en morsom film, men kludrer rundt i komediske steriotyper og karikerede karakterer. Flere af dem mangler substans og forbliver overfladiske, og når de på samme tid falder ned i den klassiske komediefilm-skabelon-gryde, bliver Bad Teacher en uhyggelig forudsigelig film. Diaz’s karakter er så usympatisk og tom, at man helt mister interesseren for hendes mission i filmen. Faktisk håber man på, at tingene ikke lykkedes for hende! Timberlakes karakter er vittig nok skrevet, men hans personlige udvikling stagnere fra begyndelsen, ligesom miss-do-right Amy Squirrel (Lucy Punch), der som skolelære kollegaen levere en besynderlig uvirkelig og over-karikeret præstation, der kommer ingen vegne. Selvom Timberlake gør det godt som dengsedrengen Scott, bliver det for meget i længden. Dog er det lige i øjet, da han viser sig at være back-up sanger i et mindre band – Timberlake som back-up sanger?

Det er tydeligt, at manusrkriptet er langt fra gennemtænkt og uden charme. Hver gang historien spidser til og Elizabeth havner i klemme, hopper den 3 måneder frem til efter løsningen på konflikten eller forklare tidspændet med en montagesekvens, så alt spænding bliver forladt.
Filmens intro viser en masse arkivmateriale fra tidligere tiders eksemplariske skolevæsener på tværs af lande, hvor pli og opførsel var i højsædet. Hermed lægger Bad Teacher op til, at den vil bryde denne tradition. I begyndelsen er Elizabeth ubekymrende ligeglad med at undervise eleverne. Hun møder hver dag op til undervisningen og sætter en film på, smækker benene op på bordet og ordner negle. Men da hun høre om en lærebonus på en stor sum penge til den den lærer, hvis klasse har den bedste test-score, drejer hun på en tallerken og bliver pludselig den flittigste lærerinde på skolen. Man kan meget så snart man sætter sig for noget -specielt hvis man virkelig gerne vil have store bryster!

Der er komiske elementer i Bad Teacher, som er værd at fremhæve. Specielt scenen hvor Elizabeth tager del i syvende klasses bilvask-fundraising ved at møde letpåklædt op og vasker biler på den mest seksuelt udfodrende metode, man kan forestille sig. Der lægger selvfølgelig en skjult bagtanke bag projektet, idet hun på det skamligste udnytter situationen til, med ægte mafiametoder, at tage sin del af indtjeningen til hendes forestående brystforstyrrelse. Mere samvittighedsløshed skal man lede længe efter.

Men der er langt mellem man trækker på smilebåndet. Filmen er til tider lige så pinlig og akavet ukomisk, som Elizabeth selv er. Karaktererne er uden dybde eller malplaceret til stede for at gøre filmen mere mærkelig. For eksempel er Elizabeths roomate Kirk en fuldstændig unødvendig mærkelig karakter, men samtidigt en af filmens sjoveste. Tragisk men sandt! Bag faceden er filmens et klassisk trekantsdrama, hvor to piger er forelsket i den samme mand. Vi er bare ligeglade som publikum og håber et eller sted på at ikke Elizabeth, men Amy, får Scott.

Men mest af alt håber håber vi på, at filmen slutter snart! For det er så bekymrende ligegyldigt og usjovt!
Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony.

Titel: Bad Teacher