Badehotellet

27. oktober 2014 af Nikolaj Sonqvist

Badehotellet billede

Badeferie i dramaturgi og skuespil, men folkekært som en badeferie på Mallorca.

Matador på badeferie
Den danske tv-serie Badehotellet blev sendt på TV2 i begyndelsen af 2014 og indeholder i alt seks afsnit af 50 minutters varighed. Serien blev filmet i Nordjylland.

Badehotellet handler om værtsparret Julius og Molly Andersens lille badehotel nær Skagen i sommeren 1928 og skildrer hotellets årligt tilbagevendende københavnske stamgæster og de ansattes indbyrdes forhold gennem fire ugers ferie.

Som i Matador er det en udefrakommende, som for alvor slår sprækker i den normale ferieidyl. Den 18-årige Fie tager til badehotellet som køkkenpige for sommeren, men bliver forfremmet til stuepige ved ankomst til stor harme for en af de andre stuepiger. Grosserer Georg Madsens ældste datter, Amanda, gider ikke ferie med familien og skaber splid i Madsen-familien med hendes ulydighed. Det er et ungdomsoprør mod en forstokket generation.

Det er nemlig den storsnuede overklasse som indlogeres på hotellet før tiderne slår fra optimisme til krise og den store verden udenfor har retning mod katastrofen. Moderniteten står for døren, men ligesom i Krøniken har flere af dem svært ved at acceptere eller imødekomme den. Julius Andersen har installeret elektricitet på hotellet, men gæsterne virker ikke sønderligt imponeret og synes det var hyggeligere med stearinlys. Kontorchef Hjalmar Aurland (Peter Hesse Overgaard) har taget en radio med, men de andre gæster synes den larmer og gider ikke forholde sig til hans viderebringelse af pessimistiske nyheder om det økonomiske forfald.

Folkeligt unuanceret og basalt
Badehotellet er en folkelig tv-serie, som måske ikke er den nye Matador eller Krøniken, men forsøger at være ligeså folkelig og autentisk. Serien blev godt modtaget af seerne på TV2, således at første sæson blev set af gennemsnitligt 1.518.000 seere og er dermed blevet den mest sete TV2-serie siden Strisser på Samsø.

Men Badehotellet er i særdeleshed blevet kritiseret for at mangle dybde og skuespillerne for at overspille deres roller. Der er ingen tvivl om, at skuespillet er unuanceret, men mest af alt at karaktererne er overfladiske og ensporede. Mange af vores folkekære skuespillere i serien spiller deres ”sædvanlige” skuespil. Ole Thestrup og Bodil Jørgensen spiller, som de altid gør: Thestrup som den mavesure, snæversynede og kynisk autoritære hotelvært Julius Andersen, og Jørgensen som den selvstændige og ligefremme madmor Molly Andersen. Bjarne Henriksen spiller som sædvanlig ikke ud over sig eget tvivlsomme talent, mens Lars Ranthe til tider får trukket sit talent helt ned til Morten Korchs niveau. Og hvorfor typecaste Waage Sandø som overklasse Grev Valdemar, en rolle som i den grad minder om Kaj Holger Nielsen i Krøniken, som nægter at følge udviklingen og insisterer på at holde fast i gamle dyder?

Men det er de skrevne replikker, som i den grad bidrager til det unuancerede skuespil ligesom karaktererne er ensidige og karikerede arketyper: man er, som man er, og intet ændrer sig. Ingen alsidighed og ikke megen udvikling. Vi har skuespilleren Edvard Weise, som er en skøjtejæger og en charlatan. Stuepigen Fie som er den udefrakommende og fornuftige, der oftest uskyldigt indblandes i alt verdens intriger blandt gæster og personale. Vi har Amanda (Amalie Dollerup) som den kropumulige teenagepige, der overhovedet ikke gider ferie med familie og som indleder et væddemål med veninden i Hornbæk, om hvem som først får taget sin mødom. Sidstnævnte giver naturligvis et trekantsdrama, da gårdejeren Morten inde ved siden af, er den eneste reelle ungkarl i miles omkreds. Men han har samtidigt fået et godt øje til Fie.

Matadormix og Familien Danmark
Mit største problem med serien er dog uklarheden omkring, er det et komedie/drama serie eller blot en dramaserie? Den humor som er, kører udelukkende på gammeldags replikker og hverken på fortællingen eller det kropslige skuespil. Og så genbruges flere vittigheder flere gange i løbet af afsnittene. For eksempel den evige joke om kronens valør i datidens Danmark. ”Det koster 50 øre”, og ”Syv kroner for det?”. De fleste af os kan ikke forholde os til hvor mange penge det reelt svare til i dag og det er bare ikke sjovt femte gang.

Men Badehotellet er blevet folkekært og er en serie, som kan ses af hele Familien Danmark. Alle kan forholde sig til, hvad der foregår hele tiden, uden at tænke nærmere over det. Der er intet kompliceret krimielement og man kan sagtens gå ud efter Matadormixen og komme tilbage og stadig følge med. Der er de basale konflikter og en genkendelighed for publikum, som gør, at serien stadig fænger til en vis grad. Og til dem som ikke fik nok af de første seks afsnit, kommer anden sæson af Badehotellet i løbet af 2015

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox Entertainment

Titel: Badehotellet
Original Titel: Badehotellet