Behind Enemy Lines 2 – Axis of Evil

15. januar 2007 af Søren Falgaard

Behind Enemy Lines 2 – Axis of Evil  billede

Opfølgeren til Behind Enemy Lines viser sig at være en svag og dårligt produceret film med nogle enkelte spændende politiske diskussioner

Der er krise hos den øverste ledelse i USA. Rapporter viser, at Nordkorea er tæt på at have en atombombe klar – Og hvad gør man nu? Beslutningsprocesserne går i gang, og flere løsninger sættes allerede under forberedelse, mens den endelige afgørelse træffes. Midt i alle beslutningerne ender fire amerikanske Navy SEALS soldater behind enemy lines, mens et storstilet men risikabelt luftangreb forberedes.

Sydkorea melder sig på bane og beder om diskretion, så de ikke bliver kontraangrebet af deres tvilling nordpå. Inden længe ligger hele situationen i Lieutenant Robert James’s (Nicholas Gonzalez) hænder. Den modige soldat kæmper således sammen med en gruppe sydkoreanske undercoveragenter for at komme til missilbasen og destruere atommissilanlægget, mens en verdenskrise alá Cubakrisen truer med at bryde ud.

Vores helt er naturligvis rolig og afbalanceret, og bag fjendens linjer kæmper han med alt, hvad han har lært for USA og resten af den frie verden.

Hvor den første Behind Enemy Lines havde en række store skuespillere som Owen Wilson og Gene Hackman på rollelisten, må vi her med to’eren nøjes med mindre prominente navne såsom Nicholas Gonzalez og Peter Coyote. Filmen virker i det hele taget meget tynd i forhold til sin forgænger og er således også kommet direkte til DVD uden inden at runde biograferne. Det forstår man godt, da filmen virker halvskidt produceret; kameraføringen er mildest talt katastrofal dogmeagtig, hvorved man som seer står af spændingsplottet undervejs. Plottet virker ellers i sin tænkte form som et spændende udgangspunkt for en actionThriller med god gang i den og med politiske undertoner. Desværre smøres plottet ind i en god gang amerikansk patriotisk stemning, der virker ret kvalm på i hvert fald denne anmelder.

I det hele taget er filmen ret mislykket og kun værd at se for store fans af amerikansk patriotiske action Thrillers, og for folk der er interesseret i, hvad to’eren til den fine Behind Enamy Lines har at byde på. Faktisk er det bedste ved filmen anslaget, der viser en mosaik af dokumentariske billeder fra Korea, tilbage fra Koreakrigen i 50’erne og frem til nutidens delte Korea. En meget lovende åbning, der giver forhåbninger, der dog langsomt og sikkert skydes ned under gennemspilningen af resten af filmen. For her skal de actionfyldte scener i Korea spille sammen med de analoge begivenheder i krigsrummet, hvor vi følger den amerikanske præsident (Peter Coyote) med sit hold af vejledere. Det er faktisk godt tænkt, men så meget desto mere skuffende at ingen af delene fungerer i Dodsons fremstilling her. Endnu mere irriterende og karikeret bliver det med endnu et spor, som vi hele tiden flasher til, nemlig den militære træning, som hovedpersonen forinden har gennemgået. Således blandes psykologiske flash backs fra Robert James’s træningstid til at fungere som forklaring på soldatens valg og mod. Desværre kører disse tre spor ikke særlig godt sammen og derfor mislykkes filmen til dels. Budgettet fremstår ret sparsomt, hvorved man hele tiden mærker, at der har været reparationsløsninger i brug såsom at lægge farvefiltre ind, der skal signalere på hvilket af de ovennævnte lag, vi befinder os på.

Ekstramaterialet er af betydelig bedre kvalitet end selve filmen. Her får vi i featuren ”Exploring enemy lines: decision and perception” en indsigt i den politisk journalistiske situation, der danner udgangspunkt for filmen. Det er faktisk en ganske glimrende ting, og her viser instruktør Dodson sig faktisk som den gode fortæller, han ikke er med selve filmen. Derudover kan man på dvd’en klikke sig ind på ”Communication behind enemy lines: a look on set”, der også er et ganske spændende lille program om tilblivelsen af filmen.
Som seer har vi også mulighed for at se filmen med et kommentatorspor, hvor Dodson sidder alene og fortæller om filmen. Kommentatorsporet er dog ikke synderligt interessant og fyldes alt for meget med ligegyldige observationer om hvor gode skuespillerne er og hvilke løsninger, man har benyttet for at lave filmen så billigt som muligt.

SF/Fox.

Titel: Behind Enemy Lines 2 – Axis of Evil
Original Titel: Behind Enemy Lines 2 – Axis of Evil