Big Fish

16. april 2004 af Flemming Winther

6 stjerner Skriv en kommentar

Big Fish billede

Tim Burton har lagt navn til mange store filmklassikere gennem tiden, men gør nu dem alle til skamme med dette mesterværk af en film.

Ed Bloom (Albert Finney/ Ewan McGregor) er en vellidt mand og har gennem sit lange liv berørt mange personer. Han er desuden meget god til at fortælle historier. Og han fortæller dem når som helst han kan. Ifølge Ed selv har hans liv været en lang række af fantastiske historier og han har en historie der passer til enhver lejlighed. Der er bare et problem: Hans søn Will (Billy Crudup) hader ham for hans evindelige søforklaringer og udenomssnak. Will føler at han aldrig rigtig har fået at vide hvem hans far i virkeligheden er og hvordan hans liv egentlig har været. Så de to bliver uvenner og taler ikke sammen i lang tid. Ed bliver efter nogle år syg. Så syg at han ligger for døden. Will bliver lokket tilbage til faderens side, og Ed beder nu Will om at lytte til hans historier en gang til, men nu virkelig lytte efter. Og lidt efter lidt går det op for Will hvor meget af den sande historie der ligger til grund for faderens eventyrlige oplevelser. Sammen lærer de meget om hinanden i en sidste gennemgang af faderens liv. Vi følger Eds liv fra start til slut og lærer hvad det vil sige at være en Big Fish.

Tim Burton tog en bog af Daniel Wallace, kaldet Big Fish: A Novel of Mythic Proportions og lavede den til en film som jeg uden at kny ville kalde for Burtons mesterværk. Manus blev skrevet af John August, som også har skrevet Titan A.E. og begge Charlie’s Angels film. Burton har en god fortællestil i sine film, som blander en god mængde eventyrlighed og fantasi ind i de hårde verdener som han skildrer. Big Fish er ingen undtagelse. Med sig har han sin trofaste følgesvend Danny Elfman, som har lavet soundtracks til stort set alle Burtons film. Det til Big Fish er en af mine favoritter af hans og passer fremragende til filmens eventyrlige og følelsesladede særpræg. Burtons valg af skuespillere til hovedpersonerne er interessant. De fleste er ikke overragende kendte. Der er måske lige Albert Finney, Ewan McGregor og Jessica Lange som Eds kone. Filmen foregår i den sydlige del af Amerika og at Burton sætter en englænder til at tale bragende southern er et interessant sats. McGregor gør det dog meget godt, også mht skuespillet. Den bedste præstation lægger Albert Finney dog for dagen, og han viser at han virkelig har forstået rollen som den døende eventyrer. Vi har folk som Helena Bonham Carter, Danny DeVito og Steve Buscemi i mindre roller som nogle af de eventyrlige personer Ed møder.

Big Fish er en film der mest handler om medmenneskelighed. Bag Ed Blooms fantastiske historier gemmer sig ikke en lystløgner med angst for virkeligheden, men nærmere en stor mand, der har opdaget at så længe ting kommer fra hjertet, er indpakningen ligegyldig. Alle har brug for lidt kulør i tilværelsen. Historien i filmen er både gribende og relevant. Temaet er sat lidt på spidsen med Blooms langt-ude historier, men det er også meningen. Han historier bliver aldrig de store pompøse sagaer, men holder sig til det varme og menneskelige område, som vi alle kan forstå.
Filmen er meget medrivende og de 2 timer som den varer flyver af sted. Man labber det hele i sig og vil straks have mere.
Big Fish er den bedste film jeg har set i meget lang tid og den er meget anbefalelsesværdig til alle der kan lide dybde i de film de ser. Seks stjerner til Big Fish, som er mere end fuldt fortjente.

Titel: Big Fish