Bond on Bond: Den ultimative bog om 50 år med Bond-film

28. oktober 2012 af Nikolaj Sonqvist

Bond on Bond: Den ultimative bog om 50 år med Bond-film billede

Roger Mores svanesang til hans Bond-tid

Bond-minder
Bond on Bond giver en hidtil uset vinkel på hele Bond-univestet. I følgeskab af selveste Roger More som forfatter af bogen, gives et unikt og personligt indblik ind i Bond-seriens historie og dens mange film. More begynder med at gøre rede for, at sin egen personlige vinkel netop kan være farvet af tidens løb. Som han ærligt skriver i indlendingen, er bogen ud fra hans unikke ord, tanker og minder og skal ikke nødvendigvis betragtes som sandheden. More indrømmer at “alt det, jeg ikke kan huske, må jeg jo bare digte mig til”

Med nogle indledningsvis hardcore statestiske facts, bliver Bond-serien succes hurtigt etableret. Dens success bliver til sidst slået fast med syvtommersøm, med nogle herlige vintage-plakater figurerer side om side med en kronologiske gennemgang af seriens budget og indtjening. Der er ingen tvivl om, at Bond-serien har været en kæmpe success og More har nydt og nyder godt af den!

Bond-anekdoter ad libitum
Siderne i Bond on Bond har dejlig mange store billeder, en let læselig tekst med et overflødighedshorn af små sjove anekdoter. Ved hjælp af Mores ofte selvironiske, humoristiske og ikke mindst ærlige skrivestil, får læseren serveret hans personlige oplevelser fra både før, under og efter Bond, krydret med en let omgang historiske facts om, hvordan Bond blev til og hvordan hele Bond-familien igennem 50 år har fungeret gennem både successer og fiaskoer.

Som jeg-fortæller føler man, at man kommer helt tæt på More og den magiske Bond-tid, og More lægger ikke skjul på hans tanker omkring, hvem han kan lide. Men samtidigt fortæller han i ydmyghed ikke om, hvem han ikke kan lide. Der er ingen smædekampagne mod nogen og i det henseende virker More som en ægte gentleman. Bortset fra hans små fiflige narrestreger mod sine medmennesker på settet!

Sjov fætter, men hurtig læst
Bogen er delt op I XX store kapitler som fx “Bond om Piger”, “Bond om Biler”, “Bond som Livsnyder” “XXX” og disse kapitler giver sig selvsagt sig selv. I løbet af bogen får vi for eksempel at vide hvilken drink More i virkeligheden bedst kan lide og meget indiskret hvilken Bond-pige kan bedst kan lide, samt hvilken Bond der er hans favorit.

Bond on Bond er en unik bog, idet den giver et indblik bag facaden og måske kommer nogle rygter til livs, mens den begraver andre. Der er ikke tale om sladder, men udelukkende Mores egen personlige skildring om tiden som verdens mest kendte agent. Mores selvironiske humor og de små sjove anekdoter bærer bogen det meste af vejen og man behøver ikke at være fanatisk Bond-fan, får at følge med.

Bond on Bond er skrevet ud fra en enorm kærlighed og respekt for Bond-franchisen og derfor rykker den ikke grænser for noget videre. Vi får skrællet skindet af serien og ser lidt af, hvad der skete bag, men More krydser aldrig nogle grænser eller taler over sig (virker det til). Det er en svanesang fra More til Bond og alle Bond-interesseret vil kunne opdage og lære noget nyt.

Bogen er hurtigt læst, men de små anekdoter er det hele værd. More er en sjov fortæller og selvom hans gentlemanstil elegant undgår at træde nogle over fødderne, så kan man som Bond ikke undvære hans unikke indgang til universet.

Nyt Nordisk Forlag
.

Titel: Bond on Bond: Den ultimative bog om 50 år med Bond-film