Brandmand Sam: Besøg fra rummet

8. juni 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Brandmand Sam: Besøg fra rummet billede

"Brandman Sam: Besøg fra rummet" er en kort og sjov tegnefilm, der ubetinget egner sig bedst til de allermindste i familien, som uden tvivl vil morer sig fortrinligt - de voksne vil dog højst sandsynligt kigge på klokken adskillige gange undervejs.

"Brandmand Sam: Besøg fra rummet" er baseret på den populære britiske tegneserie "Fireman Sam" (Brandmand Sam, dansk), som efterhånden har kørt i britisk tv siden 1987. Med 178 episoder fordelt på 10 sæsoner er serien blevet vist i omkring 40 lande rundt omkring i verden, bl.a. i Danmark på DR1. Med seriens klare formål om at oplyse børn om vigtigheden af brandsikkerhed på en underholdende måde, har den opnået kultstatus i specielt Storbritannien. Nu har producenterne så sat sig for at lave en spillefilm om den kløgtige Brandmand Sam, og resultatet er charmerende og omend en anelse for tuttenuttet underholdning.

Mediecirkus og rumvæsner
"Brandmand Sam: Besøg fra rummet" foregår i den lille walisiske by Pontypandy, hvor Brandmand Sam er den lokale helt. En dag spotter hans unge ven Norman en flyvende tallerken og sætter sig for at finde den igen, da den hurtigt forsvinder. Da den kendte tv-vært Buck Douglas ankommer, forvandler han hurtigt den fredelige by til et mediecirkus med det formål at finde rumvæsnet fra det ydre rum. Brandmand Sam får nu hænderne fulde og skal med sit team af dygtige brandmænd/kvinder forsøge at holde den ekstatiske by i ro.

Nostalgien rammer plet
Målgruppen til "Brandmand Sam" er uden tvivl de yngste børn i familien. Jovist, jeg småklukkede da en smule undervejs, men det var mest af alt, fordi nostalgien for denne type tegnefilm sneg sig ind på mig. Lignende tegnefilm havde jo sin storhedstid, da jeg var i tumlingealderen med eksempelvis "Postmand Per" og "Thomas Tog". Tegnefilm, som man altid skulle se, hvad enten det var i Børnetime på DR1, på de gamle VHS-bånd eller i de tidlige søndags morgentimer, når de blev sendt der.

Lidt for sukkersødt og tuttenuttet
Men tilbage til 2017, hvor animationsfilmene efterhånden har overtaget publikummet for disse tegnefilm. For med mastodonter som Disney/Pixar og Dreamworks, der appellerer til et større publikum, så er tiden vel ved at løbe fra disse charmerende tegnefilm? Men på den anden side kan tempoet også blive for hyperaktivt i mange animationsfilm i dag og så er det rart at tage en timeout med den venlige Brandmand Sam eller Postmand Per. Også selvom de kan blive for tuttenuttede.

Under alle omstændigheder vil "Brandmand Sam" være en sikker succes hos de mindste, men nok blot virke for naiv og pjattet for de voksne samt de ældre børn. Med en spilletid på blot 60 minutter er den dog hurtigt overstået, hvis du skulle vælge at tage dit barn med ind og se den. Og så kan man nyde Lars Mikkelsens altid fremragende stemme som Brandmand Sam.

Titel: Brandmand Sam: Besøg fra rummet
Original Titel: FIREMAN SAM: ALIEN ALERT! THE MOVIE
Premieredato: 8. juni 2017