Et biluheld har efterladt Claire (Jennifer Aniston) med ar på både krop og sjæl. Den bitre og sammenbidte Claire skubber alle fra sig – hun rager endda uklar med sin støttegruppe. Kun den mexicanske hushjælp, Silvana (Adriana Barraza), kan se igennem med den pille-afhængige Claires gradvise deroute.
Men da et medlem af hende støttegruppe, Nina (Anna Kendrick), der har begået selvmord, begynder at opsøge Claire i hendes drømme – bliver hun besat af tanken om Nina og hendes liv. Hun opsøger derfor enkemanden, Roy (Sam Worthington), og et specielt venskab opstår.
’Cake’ fik en del opmærksomhed i 2014, da Jennifer Aniston trådte ud af komedie-skyggen med en dramatisk rolle, som hun faktisk modtog både en Golden Globe- og Screen Actors Guild Awards-nominering for, ja, hun var sågar med i opløbet til en Oscar-nominering.
Men netop Anistons rolle og præstation er på mange måder også det mest opsigtsvækkende ved Daniel Barnz’ feel-good indie-film. For selvom den dygtigt styrer uden om de tykkeste klicheer i dens syn på hovedkarakteren Claire, så formår ’Cake’ aldrig at blive hverken særlig hjerteskærende eller virkelig medrivende.
Det skyldes i høj grad det ujævne manuskript, som skyder i flere retninger uden at ramme plet med unødvendige og lidt for tilfældige sammenfald. Mest irriterende er måske den irrationelle enkemand, Roy, der er på grænsen til det absurde. Til gengæld er forholdet mellem den mexicanske Silvana og Claire ganske velfungerende – og virker som en god motor i ’Cake’s udvikling både af Claire og filmens forhold til sorg og tab.
’Cake’ føles desværre noget halvbagt og irriterende tør på trods af de stærke ingredienser i form af Anistons fine præstation og dens ellers udmærkede tag på tab og sorg.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Mis. Label.