Christian Lemmerz - Ghostprint

23. april 2015 af Nikolaj Sonqvist

Christian Lemmerz - Ghostprint billede

"Det kan min 4-årige datter gøre, hvis hun bare får en stor nok pensel"

DVD’en består af to små dokumentarfilm; Ghostprint (22 min) og Blokken (11 min), som begge foregår over en enkel dag i selskab med kunstneren Christian Lemmerz. I Ghostprint følger vi Lemmerz og trykkeren Michael Schäfers under fremstillingen af en serie monotypier, som er en grafisk fladtryksteknik, hvor for eksempel fedtet blæk eller oliefarve påføres en blankpoleret plade, hvorfra der kun kan tages et enkelt godt aftryk. I Blokken følger vi Lemmerz i hans færd med at skabe marmorværker, blandt andet et stort marmorgebis.

Ghostprint
Ghostprint følger Lemmerz og Schäfers arbejde i færd med at lave forskellige monotypier som ender ud i et ’ghostprint’, der er en betegnelse for andet-trykket af en monotypi skabt ved at benytte den farverest, som sidder tilbage på trykpladen efter monotypien. Udover at skildre disse male-trykke-teknikker, fokuserer dokumentaren hovedsageligt på Lemmerz og Schäfers samarbejde, Lemmerz idéer og arbejdsmetoder.

Visuelt og strukturelt har instruktøren Klaus Kjeldsen desværre valgt at lave filmen både grim og unødvendig prætentiøs. Man kan naturligvis undskylde brugen af det billige kamera, men den malplacerede avant garde og impressionistiske stil med hurtige og abrupte indklip, underlige slow motions, blanding af farve og sort/hvid, musik der begynder pludseligt og stopper brat, kunne man i den grad godt have været foruden. Dog kan den ekstremt dårlige lyd næppe undskyldes. Lemmerz blev født i 1959 i Karlsruhe, Tyskland og besidder derfor i forvejen en Sepp Pionteks dialekt, så den ringe lydkvalitet samt den prætentiøse billedstil bidrager begge til at gøre dokumentaren både vanskelig at se og høre på! Billedstilen kan måske tolkes til at symbolisere Lemmerz forbigående tankeindtryk eller en spejling til kunsten han producerer, men det virker malplaceret og for letkøbt.

Blokken
Blokken er langt mindre prætentiøs og lagt mere seriøs i sin udtoning. Vi følger Lemmerz i færd med at skabe et kæmpe gebis i sort marmor. Gennem små interviews forklarer Lemmerz om hvordan hans idéer transporteres fra hovedet til det endelige produkt. Selvom han er kunstneren her, er det paradoksalt at han næsten ikke selv rører ved sit eget kunstværk i denne omgang. Hans egen tandlæge har lavet aftrykket som står model til værket, mens en anden hugger fysisk udformer marmorgebisset efter hans billede. Senere følger vi dog Lemmerz selv i færd med hugge i en tons tung marmorblok, mens han snakker om sin tidligere depression, hvor han ikke vidste, hvad han ville i modsætning til i dag. Også her taler Lemmerz om sin arbejdsproces som billedhugger og om hvornår man ved, man er færdig med sit kunstværk: ”måske bliver det aldrig færdigt”!

Lemmerz
Lemmerz er uddannet i både Italien på The Academy of Fine Arts Carrara (1978-1982) og senere i Danmark på Det Kongelige Danske Kunstakademi (1982-1986). Han er mest kendt for sit arbejde inden for skulptur- og installationskunst, men har bevæget sig over mange forskellige udtryksformer. Lemmerz' værker kræser ofte omkring de mere mørke temaer og spænder i stil lige fra det klassiske til det mere formsprængende. Hans værker kan dog være lagt mere spektakulære og provokerende end hvad disse film skildrer.

Ghostprint følger klart Lemmerz’ mindre interessante projekter. Prøv at besøge hans hjemmeside og se skulpturerne ’The Undead (Michael Jackson)’ eller ’Untitled (Virginia)’, eller hans berygtede installation 'Scene' (1993-1994) med døde grise i glasmontrer. Det er vist ingen underdrivelse at påstå, at filmene ikke kunne have valgt noget mere mondænt og roligt end ghostprint og gebishuggeri.

Modern Danish Art Collection er en serie af dvd-udgivelser, der ønsker at styrke den audiovisuelle formidling af dansk billedkunst inden for diverse kunstneriske strømninger og på tværs af udtryksformer. Serien består af film med eller af kunstnere fra efterkrigstiden og frem til nutidens samtidskunst.

Another World Entertainment.

Titel: Christian Lemmerz - Ghostprint
Original Titel: Christian Lemmerz - Ghostprint