Coronado (DVD)

22. september 2003 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Coronado (DVD) billede

På jagt efter sin sporløst forsvundne mand i et mellemamerikansk land, må Claire begive sig ud på en farefuld togt og stå model til lidt af hvert.

Claire Winslow’s mand, Will, tager på forretningsrejse til Schweiz, men glemmer nogle dokumenter i farten. Fast besluttet på at overdrage dokumenterne til sin mand, følger Claire efter til Schweiz. Her finder hun ud af, at hendes mand slet ikke er i landet. Dokumenterne røber, at Will er taget til Mellemamerika. Claire tager til Coronado i et forsøg på at lede efter Will og her kommer der snart til at ske ting og sager. Landet befinder sig i en urolig tilstand, da nogle rebeller ikke bryder sig om den nuværende regering – under ledelse af president Ramos. Claire finder ud af, at hendes mand muligvis er blevet bortført af rebeller og befinder sig i junglen. Med hjælp fra en amerikansk reporter, Arnet McClure, og hans team begynder nu et eventyr af farlig karakter for at lede efter Will. Nu må Claire tage hårde metoder i brug og stole på sit kvindelige instinkt for at klare den næste forhindring.

Coronado blander genrer som action/adventure og komedie som i lignende film (Indiana Jones, Romancing The Stone, Jewel Of The Nile), men når ikke sine forgængere til sokkeholderne. Alligevel har teamet bag Coronado strikket en udmærket Indiana Jones replika sammen. Det kan kun give instruktøren. Claudio Faeh, et skub i den rigtige retning og positiv omtale.

Til tider virker det som om, at Coronoado har karakter af b-film, hvilket eventuelt kunne skyldes den facon skuespillerne skildrer den humor, som der desværre er en del forsøg på at bruge. En anden indikator er, at i visse situationer synes der at forekomme en del improvisation. Nogle gange er det et plus, at en skuespiller kan improvisere (hvis det er den rigtige person, der gør det – eks. Robert De Niro). Andre gange, falder det til jorden.

Der er dog ikke tale om en low-budget produktion og der er også mindst én kendt skuespiller med… læs videre.

For skuespillerne, der medvirker i Coronado, kan det kun være et løft op, rent karrieremæssigt. Den flotte pige, Kristin Datillo (der spiller Claire Winslow), gør en udmærket entré i denne film, der må siges at være en af de største produktioner hun har medvirket i til dags dato. Hun er ikke kendt herhjemme, men nok mere i hjemlandet, hvor hun har medvirket i tv serier og soap operas. Filmen er et godt springbræt for hende! For den øvrige del af besætningen af skuespillere, er Coronado også et skridt op ad stigen i Hollywood. Kigger man godt efter finder man John Rhys-Davis, som spiller President Ramos. Man vil sikkert genkende ham som ”Sallah” fra Indy-filmene. Senest er han kendt for rollen som Gimli i Ringenes Herre - trilogien.

Der er blevet gjort heftig brug af computeranimationer i Coronado. En snes helikoptere, jetjagere, tanks og biler eksploderer i de mest action-prægede scener. Er det noget, man ikke lader sig slå ud af, ødelægger det heller ikke noget. Det ser egentlig udmærket ud og hvorfor ikke bruge teknologien når den er der (hvis det er billigere end at springe en ægte helikopter i luften?) Foruden de obligatoriske eskplosioner i den slags film, byder Coronado på nogle flotte scener, fra nogle flotte lokationer - læg mærke til vandfalds/helikopter-scenen og scenen hvor Claire’s team skal krydse en faldefærdig bro af træ – flot! Det er dog et mindre irritationsmoment, at stemningen spoleres en smule af den dårlige humor.

Konlusionen er, at Coronado er et underholdende eventyr. Der er eventyragtig underlægningsmusik, hvilket giver filmen mere kvalitet. Hvis man kan lide action adventure, anbefales Coronado – så bare lej den – i dette tilfælde snyder coveret faktisk ikke!

DVD Ekstra Materiale

På DVD’ens Deluxe Edition er der ekstamateriale til topkarakter!
Foruden standard scene selections forefindes undertekster på alle nordiske sprog. Dvd’en kommer i widescreen, 16:9 format og der er Dolby Surround lyd og DTS. Der er instruktør og producer kommentarer gennem hele filmen og derudover : The making of Coronoado dokumentar, Visual Effects Before And After, Visual Effects Galleri, 8 slettede scener (også med instruktør kommentarer), photo galleri. Conceptual Art+posters, Cast&Crew info, Produktionsnoter, 4 trailere og Sneak preview. Hvad mere kunne man ønske sig? Fremragende ekstramateriale for 6 stjerner til Coronado.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Coronado
Original Titel: Coronado