Dracula er den klassiske gyserfortælling om vampyren fra Transsylvanien, der er indbegrebet af den mørke ondskab mens han spreder skræk og rædsel. I denne nye udgave er der dog ikke lagt så stor vægt på selve gyset, men mere på Dracula som karakter og de medfølgende action sekvenser.
En fredelig Dracula
For i denne nye udgave af historien er Dracula, der går under navnet Vlad, ikke indbegrebet af ondskab, men derimod en tragisk skikkelse, der er blevet mishandlet og hjernevasket som barn af de onde Tyrkere og i dag blot forsøger at leve en frede tilværelse med sin kone og barn. Men fred og fordragelig var sjældent ved, særligt når man har at gøre med en actionfilm.
For uden at afsløre for meget bliver Vlad tvunget ind i en krig med tyrkerne og bliver derfor nødsaget til at lave en aftale med en ond vampyr, hvorefter han bliver Dracula. Efter Vlad har lavet aftalen med vampyren skifter filmen dog til automatpilot og kører bare derudad, uden at kigge sig tilbage, uden de store overraskelser og uden en uddybning af karaktererne.
I takt med de papirtynde karakteriseringer, er skuespillet ikke noget at skrive hjem om. Der er ikke rigtig nogen, der skiller sig ud fra tapetet med undtagelse af Dracula selv, der bliver spillet af Luke Evans Fast & Furious 7 (2013) og Charles Dances Game of Thrones (2012) som den onde vampyr. Begge skuespiller gør deres bedste, men det rækker imidlertid ikke til meget.
Er det ikke Hans Zimmer?
Det hele er alligevel ikke så forfærdeligt, for filmen nyder bl.a. godt af en meget flot og kompetent lydside, der ikke bare minder om Hans Zimmers lyd, men er lavet af en komponist fra hans selskab (Rain Djawidi). Så det er tydeligt at der er blevet brugt meget tid på at tænke over filmens flotte visuelle effekter.
Det lader også til at filmens producenter har tænkt meget over de aktuelle tendenser i andre storstillede filmproduktioner, der for tiden føres an af Marvel.
Det manifesterer sig bl.a. ved, at selve produktionen er flot og fornem, effekterne er ubesværet integreret med de levende skuespillere, og billedet er generelt en fryd for det eventyrlige øje, men deres tilbøjelighed til bl.a. at låne af Marvels superhelte serie betyder også, at Dracula er gået fra at være et monster til i virkeligheden at være en tragisk superhelte skikkelse.
Startskudet til en ny monsterserie
Historien kommer som følge heraf heller aldrig rigtig i gang, fordi det kan ses, at producenterne håber på at lave et helt monsterunivers, der skal omhandler alle de monstre som Universal har rettighederne til (dvs. Frankenstein, Wolfman, Mumien, Den usynlige Mand og mange flere).
I sidste ende er det som man står tilbage med en film, der ikke rigtig er noget særligt inden for nogen genre, fordi den hverken har en sindsoprivende modbydelig og ondskabsfuld historie, er en rigtig splatter/gyser, ikke er en god superheltefilm og heller ikke rigtig kommer i gang med sin egen historie, fordi filmen skal agerer som startskud for en serie, i stedet for at stå på egne ben.
Dracula Untold må siges at være definitionen på middelmådighed, fordi den hverken er decideret ringe, men heller ikke er god.
Dracula Untold får 3 stjerner.