Du Kan Vente Dig

24. maj 2012 af Nikolaj Sonqvist

Du Kan Vente Dig billede

Graviditetstestet romantisk komedie, vil give barnløse morgenkvalme.

Fem forskellige graviditeter fra fem forskellige par er udgangspunktet for Du Kan Vente Dig. Tv-kendis parret Jules (Cameron Diaz) og Evan (Matthew Morrison) rammes af Jules grviditet, der kommer i vejen fra deres fælles karriere. Holly (Jennifer Lopez) og Alex (Rodrigo Santoro) er nød til at adoptere, fordi Holly ikke kan få børn. Wendy (Elisabeth Banks) og Gary (Ben Falcone) har forsøgt at få børn i to år uden held, men lykkedes endeligt. Garys kompetive far, Ramsey (Dennis Quaid), venter tvillinger med den meget yngre guddommelige Skyler (Brooklyn Decker). Rosie (Anna Kendrick) bliver gravid efter et alkoholberusende ‘one-night-stand’ med collegevennen Marco (Chase Crawford). Nu følger vi de fem pars forskellige graviditetsproblemer gennem de vordene mødres og de hjælpeløse mænd.

Fra opkast til symptomløs graviditet
Jules er vært på et vægttabs- og fitnesprogram, samt medvirkende på et kendisdanseprogram med celebritykæresten Evan. Da Jules bliver gravid, får de begge svært ved at håndtere situationen og selvom de nok elsker hinanden højt, er de sjældent enige om at tackle situationen ens. Modsat er Wendy og Gary, der endelig er blevet gravide efter to års forgæves forsøg. Men nu hvor det endelig lykkedes, bliver Garys fars dulle gravid med tvillinger. Der er et problem, da Ramsey altid konkurrere med Gary om at være den bedste. Til Garys store irritation. Det hele siger sig selv, da Gary og Wendy viser deres ultralydscanning af deres kommende barn. Hertil siger Ramsey: “I see your baby, and raise you one”, hvorefter han smækker et 3D ultralydscanning med tvillinger foran næsen på Gary. Men hvad værre er, at hvor Skyler får ingen symptomer, får Wendy dem alle!

I den anden ende af graviditetsskalen finder vi Holly og Alex, der ansøger om adoption. Holly fornemmer at Alex ikke er klar og sender efter en venindes råd, Alex til terapi i parken hos drengerøvsgruppen. Hos The Dude Group finder vi fire mandlige forældre, der dagligt mødes i parken med deres børn i klapvogne. Her har de sat egne regler op for, hvad man snakker om og der er hundrede procent tavshedspligt. Nu kommer Alex i mændernes babyskole, hvor der ikke bæres nag over noget.

Til sidst finder vi Rosie, der bliver gravid efter en “uskyldig” nat med collegevennen Marco. Ligesom de begge er ved at indfinde sig med skæbnen, viser den sig for sin værste side. Rosie vågner op med blod på lagenet. Hvordan skal parret, der aldrig burde have været et par, nu reagere?

Graviditetsfilm
Du Kan Vente Dig bygger på fagbogen “What To Expert When You’re Expecting”, der er blevet kåret som en af de mest indflydelsesrige bøger i nyere tid. Bogen blev udgivet i 1984 og er skrevet af Heidi Murkoff og er en fuldstændig ærlig, medfølgende og morsom beskrivelse af, hvad det vil sige af være gravid. Fagbogen er nu blevet til genstand for et romantisk komediedrama, der viser skyggesiderne og de positive sider af at være gravid.

Filmens præmis vil nok afskrække de fleste lige fra begyndelse, for ærlig talt, hvor mange orker at se på gravide kvinder kaste op, få strækmærker og hæmorider, ondt i ryggen, beklage sig og hunse rundt med frustrerede mænd? Der er måske ikke lige det, at flertallet af fredag aftens biografgængere strømmer ind til. Men overraskende nok giver Du Kan Vente Dig dig hverken bylder i røven eller strækmærker i biografsædet.

Pruttehumor, romantik og alvor
Du Kan Vente Dig giver dig momentvise sammentrækningsveer i lattermusklerne, når graviditetens følgevirkninger som pruttehumor, ufrivillige vandladninger og hormonforstyrrelser, bliver gjort til genstand for komiske øjeblikke. The Dude Group, styret af Chris Rock, Thomas Lennon, Amir Talai og Rob Huebel, er åbenlyst med til at løsne op for nakkespændingerne i filmen og sympatisere med mændene.

Filmen giver dog samtidigt et alvorligt billede af graviditeter, hvor parforholdet og kærlighedslivet kommer på prøve og hvordan livet ændres fra et øjeblik til det andet. Det hele er ikke kun komedie og romantik. Men med det sagt, bevæger filmen så ikke op over middelt niveau. Nok forsøges de fem historie at blive flettet sammen til sidst, men det hele ender en smule uforløsende og forudsigeligt.

Du Kan Vente Dig vil uden tvivl henvende sig til både vordende og nuværende mødrer og det var jo også netop det den oprindelige bog henvnedte sig mod. Ud fra det synspunkt er filmen særdeles vellykket. Så husk at tjekke om du er gravid inden, eller risikere du får morgenkvalme.

Titel: Du Kan Vente Dig
Original Titel: What to Expect When You're Expecting
Premieredato: 24. maj 2012