Evil Dead 2.

11. september 2014 af Henrik Andersen

6 stjerner Kommentarer (1) KØB FILMEN HER

Evil Dead 2. billede

“I’ll swallow your soul!” Skriger dæmonen. “Swallow this” siger Ash, inden han skyder hovedet af dæmonen med sit oversavede jagtgevær. Evil Dead 2 er en klassiker i den moderne horror genre, og Ash er blandt de største kultfigurer der findes, og giver uden sved på panden baghjul til de fleste antihelte fra filmens verden. Evil Dead 2 sprænger karakter skalaen med flere stjerner. Denne film burde have dobbelt så mange stjerner, som det er muligt at give den.

Handlingen i Evil Dead 2 er hurtigt fortalt. Ash (Bruce Campbell) og hans kæreste Linda (Denise Bixler) tager på tur i en øde hytte langt ude i skoven. I hytten befinder sig en bog ved navn The Necronomicon. Ved et uheld bliver besværgelser fra bogen læst op, og disse vækker den ondskab der lurer i hytten og i skovene omkring. En ondskab så djævelsk og vanvittig, at det kræver en mand der selv er på vanviddets rand, at bekæmpe den. Ash er et godt bud. Groovy!

I 1987 fik en ung Sam Raimi muligheden for at lave en form for genindspilning af hans mesterværk The Evil Dead fra 1981. Ikke fordi The Evil Dead var nogen dårlig film overhovedet. Den er en klassiker i sig selv, men både Sam Raimi og Bruce Campbell syntes ikke de var helt færdige med historien endnu. Så endnu engang måtte Bruce Campbell trække i arbejdstøjet og lade sig sprøjte til i blod. Sammen med resten af holdet lavede de en film, der må betegnes som en af de vildeste og mest kreative præstationer i lowbudget horrorfilm genren nogensinde. Evil Dead 2 er set verden over af Horrorfreaks, og den dyrkes som kultfilm til enhver tænkelig og utænkelig lejlighed. Når man ser Evil Dead 2, er det ikke svært at forstå hvorfor den er så elskelig. Historien er simpel og ligetil og samtidig ret original. De forskellige karakterer er så karikerede, at man kun kan elske dem, og hovedpersonen Ash, mesterlig spillet af Bruce Campbell, er en ægte antihelt der både er flabet, dumdristig og til tider ret så utiltalende. Men samtidig har han mod og mandshjerte, og kan scorer piger med den ene hånd, imens han saver dæmoner i stykker med en motorsav, med den anden. Hvilket ikke er svært for ham, da han rent faktisk halvt inden i filmen bliver nød til at save sin ene hånd af, med netop en motorsav, da den er blevet besat og truer med at slå ham ihjel.

Evil Dead 2 svinger imellem galskab og vanvid. Det ene øjeblik sprøjter blodet og besatte mennesker svæver i luften, og forkynder at de vil sluge din sjæl. Det andet øjeblik slår handling over i slapstick komedie, hvor Bruce Campbell virkelig får lov til at vise hvor god en fysisk spiller han er. Hele tiden formår Sam Raimi at beholde horror stemningen, og aldrig slipper han det greb han allerede fra første frame har fat i publikum med. Hvor den første film i serien byggede meget på de klassiske horror begreber, skruer Sam Raimi og hans hold i del 2 op for både gore og humor, og de ingredienser tilsammen bevirker at Evil Dead 2 til tider minder om en vild tegnefilm, hvor alt kan ske. Intet er for voldsomt at udsætte vores hårdt prøvede hovedperson for, og på det filmtekniske plan bliver der også leget fra start til slut. Sam Raimi er en mester med kameraet og sjældent har 84 min. været så spændende og inspirerende at se på.

Er man fan af genren, har man forhåbentlig set denne film, og hvis ikke dette er sket endnu, er det måske på tide man får det gjort. Fortsættelsen hedder Army Of Darkness og er ligeså et mesterværk. For nogle år siden blev der lavet et remake af Evil Dead, som fik stor omtale. Den når ingen af de 3 originale film med Ash til sokkeholderne, men blev alligevel godt modtaget af det unge horror publikum. Muligvis fordi de sørgeligt nok ikke kendte det materiale den byggede på. Nu er Evil Dead 2 endelig på Dansk Blu-ray, så nu er der ingen undskyldning for at få den købt og set. Rigtig god fornøjelse.

Ekstramateriale.

Der er et meget spændende og sjovt kommentarspor på denne Blu-ray udgivelse. Her er det muligt at lytte til historier fra selveste Bruce Campbell, Sam Raimi, Scott Spiegel og effektmanden Greg Nicotero. Desuden er det muligt at se et ekstra interview med Bruce Campbell og filmens trailer.

Kommentarsporet er så fint og medrivende at det trækker det ellers lidt sparsomme ekstramateriale op på 4 stjerner ud af 6 mulige.

Evil Dead 2 er udkommet i utallige versioner, og hvis man er interesseret i mere ekstramateriale skal man gå på jagt på nettet. For der er en del andre versioner, der har mere og bedre ekstramateriale, end det der er på denne udgivelse.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster, og lyden når Ash svinger motorsaven kan nydes i DTS-HD Master Audio 5.1. Billedet er ganske pænt overført til HD, selvom man ikke skal forvente et nyrestaureret billede, kan man godt se forskellen fra DVD til Blu-ray.

Evil Dead 2 er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Evil Dead 2.
Original Titel: Evil Dead 2.