Firewall

7. september 2006 af Kristian Jensen

Firewall billede

Mens vi venter på Indiana Jones IV, kan vi underholde os i selskab med Harrison Ford i cyber-thrilleren Firewall.

IT-eksperten Jack Stanfield (Harrison Ford) arbejder som sikkerhedschef i Landrock Pacific Bank, da hans liv pludselig tager en dramatisk drejning. Den skruppelløse og kyniske forbryder Bill Cox (Paul Bettany) tager Stanfields familie som gidsler, og kræver at Jack hjælper ham med at knække bankens elektroniske sikkerhedssystem. Jack begiver sig ud i et kapløb med tiden for at nå at skaffe de 100 millioner som røverne kræver, inden de myrder hans familie.

Firewall er en ganske udmærket thriller, der ikke tilfører noget nydt til den ellers så udslidte genre. Instruktøren Richard Loncraine (Richard III, 1995 og Wimbeldon, 2004) har lavet en thriller der på fin vis udnytter den post-9/11 paranoia der har lagt sig over den vestlige verden. Frygten for en fremmed invasion af vores privatliv, hvor de remedier som vi bruger i dagligdagen: mobiltelefon, computere, tv og så videre, pludselig bliver vendt imod os, er noget der kan sætte frygten i gang hos os i den vestlige verden. Firewall udnytter da også denne frygt til fulde, i dens portræt af kernefamilien Stanfield, der pludselig kastes ud i en kamp på liv eller død.
Harrison Ford spiller stabilt og uden de helt store overraskelser, og rollen som Jack Stanfield bringer ikke noget nyt til Fords CV. Det er efterhånden blevet kendetegnet for den 64årige skuespiller kun at spille rollen som den almindelige mand, der pludselig står ansigt til ansigt med enorme farer.
Virginia Madsen spiller Jacks kone Beth, og ligesom Ford, er hendes præstation præget af middelmådigt skuespil. Paul Bettany er til gengæld virkelig god som skurken Bill Cox, der uden nåde tager den lille familie som gidsler, og det er uden tvivl Bettanys præstation der redder Firewall fra at få dumpekarakter. I Firewall er der også blevet plads til vores helt egen Nikolaj Coster-Waldau, der spiller den ondskabsfulde håndlanger Liam. Coster-Waldau har tidligere arbejdet sammen med Paul Bettany og instruktøren Richard Loncraine i filmen Wimbeldon fra 2004. Den danske skuespiller leverer en ganske fin præstation, og det er dejligt at se en dansker give den gas i en stor amerikansk filmproduktion.

Firewall er en udmærket thriller uden de helt store overraskelser. Harrison Ford og co. leverer 101 minutters regulær underholdning, hvor alt er timet og tilrettelagt uden de helt store armbevægelser.

Læs i øvrigt Toke Nielsens biograf anmeldelse af Firewall her på siden.

Ekstramateriale

- Firewall Decoded: A Conversation with Harrison Ford and Richard Loncraine
- Firewall: Writing A Thriller
- Theatrical Trailer

Den første del af ekstramaterialet er, som nogen måske allerede har gættet, et sammenhængende interview på cirka 15 minutter med Harrison Ford og Richard Loncraine. Det to herre fortæller om filmens tilblivelse og gennemgår udvalgte scener, deriblandt klimakset i filmen hvor Ford og Bettany kæmper på liv og død. Det er egentlig meget interessant at høre Ford og Loncraine fortælle om deres oplevelser, og derfor virker det lidt underligt at man har valgt kun at give dem 15 minutters taletid, frem for at lave et kommentatorspor på skiven.
Firewall: Writing a Thriller er en meget kort dokumentarfilm (cirka 3 minutter), hvor manuskriptforfatteren Joe Forte fortæller om de tanker han gjorde sig, da han i sin tid skrev filmen. Forte fortæller blandt andet at han lod sig kidnappe, for bedre at kunne sætte sig ind i karakterernes situation, og om den frygt for terrorisme der desværre kendetegner den vestlige verden den dag i dag.

Ekstramaterialet til Firewall kunne have været rigtig interessant, hvis det bare var blevet gennemarbejdet godt nok. Desværre er de to film alt for korte, og man får kun et lille indblik i filmens tilblivelse.

Firewall er glimrende overført til letterbox formatet (2.40:1). Lyden er 5.1 Dolby Digital, så der er mulighed for at få biografoplevelsen helt hjem i stuen.

Filmen er tekstet på: Dansk, Finsk, Norsk, Svensk, Engelsk, Portugisisk og Spansk.
Derudover er Firewall tekstet på engelsk for hørehæmmede.