Forsvar: 9 + 10

15. november 2005 af Toke Nielsen

Forsvar: 9 + 10 billede

God dansk tv-krimi med en humor der heldigvis ikke overskygger den tiltagende spænding.

For 14-15 år siden lykkedes det mig på mystisk vis at gå glip af det absolut allersidste afsnit af den geniale tv-serie Twin Peaks, som jeg slavisk havde fulgt siden det første afsnit rullede over skærmen. Det var en så traumatisk oplevelse at jeg af frygt for gentagelse har holdt mig langt væk fra praktisk taget alle tv-serier lige siden.

Og med en så fanatisk holdning til tingene er der naturligvis en del ganske glimrende ting der går ens næse forbi. Som nu den danske tv-serie Forsvar. For en mand der ikke har set denne serie før kan det umiddelbart lyde lidt forvirrende at kaste sig ud i afsnit 18-21, særligt da holdet af skuespillere ligner det samme hold som fra Rejseholdet, Ørnen, Taxa, Hotellet og så mange andre danske serier. Men nu er Danmark jo heller ikke et særligt stort land. Ud fra bagsidecoveret at dømme ser den 9ende DVD i serien ud til at indeholde to sammenhængende og afsluttede episoder: Skytsenglen 1:2 samt Skytsenglen 2:2. Men der skulle vente mig en fæl overraskelse.

Skytsenglen handler om den unge jødiske forsvarsadvokat Rebecca Neumann der påtager sig opgaven at forsvare nazisten Svend Jarner der står anklaget for indkøb af 32 maskinpistoler med terrorisme som bagtanke. Rebecca tror at Jarner er blevet lokket i en fælde af en af politiets civile agenter som hun dog ikke kender identiteten på. For det er den såkaldte ”rockerlov” fra 2003 der her tages udgangspunkt i og som giver myndighederne adgang til at bruge civile agenter i efterforskningsøjemed, samt begrænse aktindsigten for både tiltalte og forsvare ved en retssag. Og det er blandt andet denne problematik om nationalsocialisme og tvivlsom retspleje både afsnittet og Rebecca ønsker at sætte tænderne i. Som hun kort ridser det op for nazisten i afsnittes begyndelse:

”Det er en principiel sag. Grundloven står på spil. At du så vil udrydde mig og det demokrati der gør at jeg kan forsvare dig, det er dit problem.”

Og det er jo en problematik der nok kan sætte i gang diskussionen rundt om de danske kaffeborde. Den sætter i hvert tilfælde gang i både Rebeccas familie og kollegaer og både nazisterne og de autonome bliver en alvorlig trussel. Sideløbende får vi også historie om den unge kontorassistent og tidligere småpusher Patricks problemer med kærligheden og især samvittigheden. Forsvar er en fængende serie med en overbevisende rollebesætning så de 2x40 minutter føles alt for korte. Og da sidste del af Skytsenglen slutter med en cliffhanger af værste (eller bedste) skuffe, priser jeg guderne for at jeg også har den 10ende DVD i serien liggende hvor historien fortsætter i afsnit 20 (Jagten på Vished) og 21 (En Uforglemmelig Dag)!!! Og det gør den samtidig med at den tager en ny drejning hvor det er Carsten Bjørnlunds karakter Patrick men især Jesper Lohmanns lurvede Leo Zielinski der træder frem i rampelyset. Og hvor udgør de dog et pragtfuldt makkerpar. Det er som at se en krydsning af Kramer fra Seindfield og Dupont & Dupont i en alvorlig udgave, hvor humoren på ingen måde får lov at drukne den stadigt tiltagende spænding.

Nok har jeg lovet mig selv aldrig at blive afhængig af en tv-serie igen, men Forsvar gør det forbandet svært at holde dette løfte. Tre flotte stjerne til en solid gang underholdning på dansk.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film

Titel: Forsvar: Sandhed, Løgne & Afgørende Øjeblikke