Fringe - Sæson 5

8. februar 2014 af Nikolaj Sonqvist

Fringe - Sæson 5 billede

På kanten eller udover

Strengt Fortroligt på stoffer!

Fringe er ikke en Tv-serie, man bare lige hopper ind og ud af. Det er de fleste dramatiske Tv-serier selvfølgelig ikke, men Fringe kan være svær at følge med i, selvom man følger med i den afsnit for afsnit. Der skal holdes styr på alternative universer med deres særegenheder og ravsubstancer, fortidens Cortexiphan-sideplot, Shapeshifters og Observatører, flashbacks og en karakterer der kan dø i et univers, men leve videre i et alternativt univers. Det er Strengt Fortroligt på stoffer!

Det er som de tidligere sæsoner Doctor Walter Bishop (John Noble) og forholdet til ”hans” søn Peter Bishop (Joshua Jackson), der giver serien sit charmerende snilde midt i alt science fiction mysterierne som FBI agenten Olivia Dunham (Anna Torv) forsøger at holde rede i og opklarer. I de første sæsoner var Olivia en smule tøvende, men fra sæson 3 af kastede hun sig for alvor med hovedet først og begyndte at benytte sine Cortexiphan-kræfter til krig mod universet kollaps.

Femte og sidste sæson
Femte sæson af Fringe er seriens allersidste og til de kyndige Fringe fans, skal der ikke tages noget fra fornøjelsen ved at røbe for meget. Ligesom det selvfølgelig også vil være vanskeligt overhovedet at forklarer noget fra den! Ligesom de andre J. J. Abrams skabte Tv-serier: Alias (2001-2006) og Lost (2004-2010), bliver de mere og mere indviklede for sæson til sæson og nogle gange klør man sig selv i nakken i forbavselse over, hvordan de selv kan holde styr på alle hovedhistorier, sidehistorier, alternative verdener og tidsspring. Selvom serierne, især Lost, måske kører en smule for langt ud, er det netop i kræft af deres forvirrende, forbavsende og langt-ude-hed, der er seriernes styrker.

Det bliver derfor interessant om J. J. Abrams har tænkt sig at overfører denne hovedvridende hjernegymnastik til de fremtidige Star Wars film, der er på tegnebrættet, ligesom han gjorde med de nyeste Star Trek film. For det er i den grad J. J. Abrams styrke, at kunne slå knude på publikums hjerneceller og konstant overraske og slippe nogenlunde godt fra det. Men man skal heller ikke glemme J. J. Abrams evne til at skabe sensitivitet og melodrama i et nærmest klassisk dramaserieformat midt imellem virvaret af historieforgreninger og legesygelighed.

Om finalen af Fringe er tilfredsstillende vil jeg overlade til jer. Ligesom med Lost kan det måske være svært at finde en helt tilfredsstillende slutning på en så indviklet og kompliceret serie. Nogen vil nok synes at den narrative løkke bindes til en nogenlunde flot butterfly i seriens sidste afsnit, mens andre nok vil finde seriens sidste par sæsoner absurde, ufærdige og narrativt uforløste. Men modsat Lost og for den sags skyld Strengt Fortroligt fortabes den ikke fuldstændig og kører 2-3 sæsoner for langt. På den måde er Fringe tilpas med sine fem sæsoner, så det virker som om at J. J. Abrams har lært af sine erfaringer.

Ekstra tilbehør
A Farewell to Fringe – Reflections from Series Creator J.J. Abrams, Executive Producer J.H. Wyman and the Cast, Fringe Season 5 2012 Comic-Con Panel, Digital Script of Final Episode. Episode Commentary. Gag Reel. Unaired Scenes

Warner Bros..

Titel: Fringe - Sæson 5
Original Titel: Fringe - The Complete Fifth and Final Season