GØNGEHØVDINGEN

6. september 2004 af Hans Christian Vang

GØNGEHØVDINGEN billede

Et eventyr af proportioner...!

GØNGEHØVDINGEN
-ET EVENTYR AF PROPORTIONER!

Hele det danske kongerige står på spil i det herrens år 1658, når Gøngehøvdingen og hans følgesvende bistår den danske konges hær for at beskytte det danske kongerige. Svend Poulsen's Gøngehær er blevet opløst af Hans Majestæt Kongen af Danmark, men det var før svensken foretog sine indtog på vore græsgange.

Kongen iscenesætter en re-gruppering af Gøngerne, som hurtigt samles og begynder deres træning for at beskytte deres fædreland.

Gøngehøvdingen er en allerhelvedes flot historie, fortalt oprindeligt i 1800-tallet af Carit Etlar, i hans klassiske romaner "Gøngehøvdingen" og "Dronningens Vagtmester". Tidligere er disse to romaner blevet filmatiseret med bla. Dirch Passer og Poul Reichardt i 60'erne. Men i '92 kom turen så til de danske TV-skærme, hvor Søren Pilmark spiller den store helt - vores Robin Hood - Gøngehøvdingen. Per Pallesen klarer sig her fremragende - og lettere fortumlet som hans karaktér skal være - i rollen som Svend Poulsen's højre hånd Ib.

En perlerække af store danske skuespillere er med i denne herlige genfortælling af Carit Etlars klassiske eventyr, og man må sige at udgivelsen netop nu stemmer overens med den nye trend mht. Eventyr og Fantasy genren, som er mere end genoplivet i disse tider.

Det eneste jeg synes at der er decideret negativt ved selve TV-serien (som jeg synes er fantastisk på alle andre punkter) er SOUNDTRACKET... Sebastian står for det, men helt ærligt.. Kunne man ikke have ladet et ordentligt symfoni orkester indspille de kønne toner, istedet for at lade ham selv sidde og lege med det - på en synthesizer??? Det lyder mildest talt MEGET malplaceret at høre computer-musik ovenpå flotte eventyrlige billeder, der skal forestille at være fra 1600-tallet... Big mistake.

Om DVD-udgivelsen som sådan kan man ikke sige mange positive ting.. TV-serien og historien er - efter denne anmelders mening - en sjælden guldperle i dansk eventyr. Men sjældent ser man da en så 'sammenklasket' udgivelse. Det kan sgu ikke have taget dem ret meget længere end nogle timer for at sætte udgivelsen sammen... Coveret er fuldstændig tåbeligt.. Det er sgu grælt når ON-AIR DVD kan lave bedre grafik end DR's multimedie afdeling. Det er et meget tamt og kedeligt cover. Jeg var ikke klar over at 'professionelle' grafikere stadig brugte "bevel" filteret til logoer. Det er altså yt! Muligvis tillægger mange mennesker ikke dette nogen synderlig betydning, men for mig, der skriver denne skrøne, er det altså en pænt vigtig ting. En flot grafisk behandling er altså en dejlig ting. Udover dét, så er der heller ingen ekstra materialer OVERHOVEDET. Det synes jeg er mærkeligt, for jeg mener da bestemt at kunne huske en dokumentar over Gøngehøvdingen der kørte i TV, efter første afsnit (eller noget lignende) på DR. Den kunne man altså godt have smidt oveni afsnittente, for de første fire afsnit ligger på Disk 1, og så ligger der kun to afsnit og kukkelurer på disk 2.. Godt nok er udgivelsen ikke just dyr, men helt ærligt..

Jeg håber der kommer en special-edition udgave med lidt ekstra materiale, og en ordentlig behandling af grafikken, er alt hvad jeg kan sige til dét..

Alt ialt vil jeg klart anbefale udgivelsen, hvis man er til en god gedigen omgang dansk eventyr. Det er sgu solid underholdning, så det batter! Fire ud af seks stjerner - de to stjerne fratrækkes pga. intet ekstra materiale, og den dårlige grafiske behandling af omslaget. Menuerne i programmet er flotte, så det er ikke DVD-authoring teamet der har bøffet sig her.

Klart en investering værd, til en søndag aften i et par ugers tid.

Filmen er venligst udlånt af CMC.

Titel: GØNGEHØVDINGEN