Hannibal: Første Sæson

29. november 2013 af Nikolaj Sonqvist

Hannibal: Første Sæson billede

Menneskelever-Potage. Velbekomme!

Første sæson af Hannibal giver med de 13 behændige gastronomiske afsnitstitler; Apéritif, Amuse-Bouche, Potage, Oeuf, Coquilles, Entrée, Sorbet, Fromage, Trou Normand, Buffet Froid, Rôti, Relevés og Savoureux, måske en fornemmelse af, at være en ny fransk kokkeskoleserie eller et madprogram fra Nomas køkken.
Hannibal er da heller ikke langt fra. Og dog!

Hannibal the Cannibal
Da Ondskabens Øjne (The Silence of the Lambs, 1991) kom i biograferne, blev Thomas Harris' 1988-roman af samme navn udødeliggjort. Forinden havde Michael Mann (Heat,1995, The Insider, 1999) for første gang bragt Dr. Hannibal ’the Cannibal’ Lector op på det store lærred med Manhunter (1986) baseret på Harris’ første roman Red Dragon, men Ondskabens Øjne blev en kæmpe succes og vandt som kun den anden film i historien The Big Five (bedste film, instruktør, manuskript, skuespiller, skuespillerinde) i indeværende Oscarår.

Senere fulgte Ridley Scott (Blade Runner, 1982, Gladiator, 2000) op med Hannibal (1999) efter Harris’ tredje bog i serien, og kun tre år senere fulgte så endnu engang Red Dragon (2002) denne gang instrueret af Brett Ratner (X-Men: The Last Stand, 2006, Rush Hour-filmene, 1998, 2001, 2007). Harris sidste bog i Hannibal-serien blev filmatiseret i 2007, kun et år efter publicering, ligeledes under originaltitlen Hannibal Rising instrueret af Peter Webber (Girl with a Pearl Earring, 2003).

Sin egen serie
Serieproduktionerne er ved at eksplodere i USA og derfor er seriekoncepterne også ved at være vidtrækkende, men kvaliteten af dem er nået en gennemsnitlig høj standard. Hannibal tager os tilbage til før Dr. Hannibal kom på vand og brød bag højtbevogtede glasvægge. Serien kører sit eget fortællermæssige spor og er blot baseret på karakterer og elementer fra Harris’ Red Dragon roman.
Seriens to hovedroller er selvfølgelig først og fremmest den menneskespisende og kulinariske retsmedicinske psykiater Dr. Hannibal Lector spillet af vores egen Mads Mikkelsen, samt FBI-agenten Will Graham (Hugh Dancy), der udover ekspertise i at jage seriemordere og være en glimrende kriminalitetsanalytiker, samtidigt er både begavet på grænsen til det synske.

Dr. Lector er besat af at kokkerer de mest ekstravagante og udsøgte måltider for både sine højtprofilerede kollegaer og tætte venner. Hans gastronomiske kunnen har længe spredt sig til de fire verdenshjørner og hans sans for detaljer i både udseende og smag, smelter nærmest igennem skærmen. Men hvad kun Dr. Lector ved, er, at de udsøgte retter består af kun de bedste af råvarer med den lille krølle at alt kød stammer fra et sted på menneskekroppen! Velbekomme!

Will Graham rådgiver sig med Dr. Lector, uvidende om hans morderiske lyster og kannibalistiske tendenser, fordi Dr. Lector har en utvivlsom stor kløgt indenfor psykopatiske seriemordere gennem hans årelange erfaringer med dem, dels som patienter og dels som mellemmåltider. Graham selv har helt specielle evner ved at kunne gennemtrænge de bestialske seriemorderes sind ved alene at gennemgå åstedet for morderne og nærmest på førstehånd gennemleve deres gerninger. Dog bliver denne evne et større og større problem for Graham igennem serien og han må selv søge psykologhjælp … hos Dr. Lector.

Husk undertekster
Mads Mikkelsen er, som mange andre danske og udenlandske skuespillere, blevet kritiseret for decideret at mumle sine replikker foran et uforstående publikum. Men disse kritikere lægger sikkert under for deres barndoms mere teatralske skuespillertekniker, hvor hver replik skal udtales højt og tydeligt. Selvfølgelig er Mikkelsens engelsk ikke perfekt og hans udtale bliver mere tydelig, men det kan heldigvis rettes op via underteksterne.

Første sæson sætter mange ting op, som med selvfølgelighed ikke bliver forløst allerede. Derfor bliver det i den grad interessant, om anden sæson kan gøre serien endnu bedre. For selvom serien er fyldt med grufulde gerningssteder med blodfarvet tapet og gulve, mangler serien decideret action. Hannibal kører i et skumlende og adstadigt tempo, hvor man fornemmer at ting kan ske når som helst. Uhyggen mangler derfor en smule, når man for det meste ser mordene i kølvandet. Det kan til gengæld tilgives, da det er første sæson, men hvis anden sæson ikke sætter farten op, lever Hannibal nok ikke længe på amerikansk tv.

Titel: Hannibal: Første Sæson
Original Titel: Hannibal: Season One
Premieredato: 7. november 2013