Hellboy II: The Golden Army

5. september 2008 af Christian Arhoff Andersen

Hellboy II: The Golden Army billede

Efter Pans Labyrints succes vender Guillermo del Toro tilbage til Hellboy og med opfølgeren til kult succes fra 2004. Resultatet er fremragende, Hellboy er tilbage med stil.

Den mexicanske instruktør Guillermo del Toro har været vidt omkring. Problemer med studiet på ”Mimic”, Blade 2 instruktør og instruktør på den mexicanske spøgelseshistorie ”The Devils Backbone”. Disse forskellige jobs gav instruktøren kredit nok til at realisere sin yndlingstegneserie ”Hellboy”. Med sin fascination af eventyrverdner og spiritualitet virkede det som et par lavet for hinanden. Filmen fik dog ikke den store succes hos det brede publikum, der fandt historien for underlig. Efter ”Pan’s Labyrints” succes er der dog ikke længere nogen der betvivler instruktørens visionære syn, og det syntes klart, at han har fået langt mere frit spil i opfølgeren. Den kommende ”Hobbit” instruktør syntes at kunne gøre intet galt, og ”Hellboy 2: The Golden Army” er også en superb blanding af humor, action, eventyr og fantasi, trukket direkte fra hovederne fra Del Toro og tegneseriens skaber Mike Mignola, der har været med til at skrive manuskriptet.

Den gamle våbenhvile mellem menneskene og eventyrverden bryder sammen da Prins Nuada(Luke Goss) leder et attentat mod sin egen far, Kong Balor af elverne, og overtager tronen. Han er træt af menneskene, vi har ødelagt jorden, mener han, og fortjener den ikke længere. Derfor vil han samle den sagnomspundne krone, hvis ejer styre den gyldne hær, og med den vil han være ustoppelig. Heldigvis kæmper Hellboy(Ron Perlman), Ape Sapien(Doug Jones) og Liz Sherman(Selma Blair) og resten at afdelingen for paranormal forskning og forsvar, for at opretholde ligevægt mellem de to verdener, og det går ikke stille for sig. Der er dog interne problemer på holdet. Efter at Hellboy og Liz er begyndt at danne par, er der en del konflikter. Hellboy er dog overbevist om at alle disse konflikter bunder i noget som Liz ikke vil fortælle ham. Dette bliver ikke bedre af at Hellboy afsløre sig for verden, med vilje, da han er træt af at leve i skyggerne og ikke få kredit for sit arbejde. Derfor sender Washington en mere regelret agent over. Dr. Johann Krauss(Med stemme af ”Family Guys” Seth MacFarlaine). Krauss er en lidt speciel fyr. Han er nemlig intet mere end en dragt fyldt med en slags speciel røg, der vel er hans sjæl. Det holder ham dog ikke fra at være en fuldt ud troværdig figur i filmen. Hvordan har denne anmelder dog ingen svar på. Samme med Krauss tager holdet til troldemarkedet i et forsøg på at finde spor til Prins Nuada og måske den gyldne hær.

Historien lyder måske lidt langt ude når den skrives ned på traditionel vis, men Del Toro er fantastisk til at få eventyr og sagnomspundne ideer til at virke komplet troværdige. Denne gang er historien endnu mere bundet i magiske væsner, og det er tydeligt at han har taget endnu mere af sin eventyr fascination og indplantet i sin Hellboy fortælling. Der er dog stadig en masse action og underholdning, og sammenvævningen af disse mange forskellige elementer gør fortællingen ligeså original som den første Hellboy. Væk er Agent Josh Myers, den menneskelige agent på holdet, der mest af alt føltes som en studieopfindelse, da ingen da gider se en film kun med mærkelige væsner vel?

Hellboy 2: The Golden Army, er Del Toros bedste egenskaber samlet i en film. Fascinationen af det paranormale, interessen i eventyr og historier, han specielle humor samt de action fif han har lært fra Blade 2 og den første Hellboy. Desuden er der langt mere plads til de interessante personer i denne omgang, specielt Doug Jones som Ape Sapien gør det fremragende. Så gør dig klar til en tur ind i Del Toros fantasi, det er et vidunderligt sted.

Titel: Hellboy II: The Golden Army
Original Titel: Hellboy II: The Golden Army
Premieredato: 5. september 2008