Herkules (DVD)

1. april 2003 af Jesper Skovlund

Herkules (DVD) billede

Indpakningen er af højeste karat; det fyger med veloplagte nutidige sproglige og visuelle pointer.

Herkules er mærkeligt nok den første rent mytologisk baserede tegnefilm fra Disney-studierne. Mærkeligt fordi Disneys tegnefilm i den grad baseres på en mytologisk tilgang til fortællingen; ofte brygges videre på velkendt vestligt kulturelt fortællestof.

Der skal nok være de der mener, at der må være grænser for, hvad man må gøre ved det fælles (vestlige) mytologiske arvegods. De der har det sådan, har vel en forestilling om vigtigheden af at arvegodset gives videre på den rigtige måde, dvs sådan som de selv forstår arvegodset. Det er selvsagt en uholdbar forestilling, alene af den grund at tiden har det med at løbe af med myterne. Og det er nu en gang ikke Disneys skyld, at børn tror at Pinocchio, Snehvide, Askepot, Alice i Eventyrland, Tarzan etc. er disneyfilm. Men tankevækkende er det dog, at Disney siden sidst i 20´erne har haft en fabelagtig evne til at overtage barnlige/naive/eventyrlige/mytologiske vestlige klassiske fortællinger og gøre dem til sine ”egne” amerikanske fortællinger. For min skyld må man gerne tale om amerikansk kulturimperialisme, blot man ikke glemmer at gennemslagskraften ikke er taget ud af det blå, men i høj grad bygger på en udviklet sans for at ramme tidens (vestlige) forestillinger og fremstillinger. Derfor er vi efterhånden også blevet vænnet til ikke at vente den store fortællemæssige originalitet fra Disneys hånd, tværtimod afvikles samtlige historier som prototyper på enhver konventionel manuskriptforfatters drøm om at efterleve hollywoodmodellen. Det er vel også derfor egentlige kritikere af Disney næppe er at finde hos vor tids vestlige dogmatikere – tidens disney-indpakning af det mytologiske arvegods er i sidste ende dogmatisk.

På samme måde med Disneys Herkules (1997) der nu foreligger på DVD i fortrinlig digital gengivelse; den oprindelige tragiske fortælling om Herkules er der ikke meget tilbage af : Herkules er barn af Zeus og Hera, men bortføres af Hades og gøres til menneske, inden han igen opnår gudestatus gennem heltegerninger (i virkeligheden slog han engang sine 12 børn ihjel, og blev forøvrigt først optaget blandt guderne efter sin død). Men indpakningen er af højeste karat; det fyger med veloplagte nutidige visuelle og sproglige pointer. Som sædvanlig undgår vi ikke en streg der gennemgående er glansbilledagtig, men når den indkaldte visuelle konsulent, den engelske tegner Gerald Scarfe slår igennem, krakelerer glansbilledet og det bliver farligt, uhyggeligt og særdeles seværdigt. Scarfe kendes af nogle som en fremragende skarp politisk tegner og af de fleste som ham der stod for de tegnede sekvenser af Alan Parkes Pink Floyd-filmatisering The Wall (1982). Tydeligst slår Scarfes streg igennem i Herkules´ kamp mod hydraen, et væsen der vokser to hoveder ud på for hvert hoved der hugges af. Kampen er central i filmen, dels fordi den er afgørende for Herkules´ erobring af heltestatus og dels fordi Disney her computeranimerer Scarfes streg. Visuelt kan man desuden glæde sig over den virtuose omgang med den oldgræske ikonografi; man er tydeligvis ikke kommet sovende til det græske i disneystudierne.

For de voksne er den amerikanske udgave af filmen et must; sangene får bund af de amerikanske sangere –fx er musernes gospelkor (!) i top - og James Woods fremstilling af Hades er fænomenal (og så er Hennning Jensens danske udgave endda fornem!).

På DVD´en består ekstramaterialet af: Herkules´ Kunstgalleri, der giver et noget hurtigt indblik i tegneprocessen - gid der havde været tid til at fordybe sig i overvejelserne omkring de forskellige udgaver af persongalleriet, inden man nåede fremt til den endelige udgave; Disney Leksikon om græsk mytologi, der ikke indeholder mange reelle oplysninger; Bag filmen Herkules, der er den efterhånden sædvanlige gennemkonventionelle reklamepræsentation af hvordan filmen blev til – man fornemmer Woods begejstrede dubbing af Hades; igen savner man tid til indblik og fordybelse, hvorfor denne angst for dvælen ved en spændende kunstnerisk proces!? 3 stjerner til DVD-udgaven.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Buena Vista Home Entertainment

Titel: Herkules
Original Titel: Hercules