House of Cards – sæson 2

1. juli 2014 af Kristian Jensen

House of Cards – sæson 2 billede

Djævlen i Washington…

”There is but one rule: Hunt or be hunted. Welcome back.” Således afsluttes første afsnit i sæson 2 af den prisvindende dramaserie “House of Cards”, der netop er udkommet på DVD og Blu Ray. Det indledende citat opsummerer meget præcis den tankegang som vores hovedperson, politikeren Francis Underwood (Kevin Spacey), lever efter. For Underwood er en jæger, der uden nåde nedlægger ethvert bytte, som krydser hans vej. Ammunitionen er fordækte politiske aftaler, løgne og manipulation – gud nåde den person, som tør at sætte sig op imod den magtfulde Underwood.

Sæson 2 starter kort tid efter sæson 1 sluttede. Francis Underwood har kæmpet sig vej til posten som vicepræsident, og er nu kun et hjerteslag væk fra verdens mest magtfulde mand. Men fortiden spøger for Underwood, der må kæmpe med efterdønningerne fra sæson 1's ’bortskaffelse’ af sin politiske marionetdukke Peter Russo (Corey Stoll). Problemerne begynder for alvor, da journalisten
Lucas Goodwin begynder at grave dybt i Underwoods ugerninger.
Magtkabalen bliver heller ikke nemmere af, at præsidenten (Michael Gill) ikke så let lader sig manipulere af sin vicepræsident som forventet. Men som altid har Underwood et par nedrige tricks oppe i habitærmet og får i løbet af anden sæson bevist, at han i sandheden er djævlen i Washington.

I anden sæson af ”House of Cards” er der blevet skruet godt og grundigt op for intrigerne. Underwood og hans kone Claire (Robin Wright) skyr ingen midler for at opnå deres mål, uanset konsekvenserne for de involverede. Der er både plusser og minusser ved denne plotmæssige optrapning. På plussiden får Kevin Spacey lov til at rulle hele sit skuespilarsenal ud, og han giver sig fuldt ud i rollen som den politiske antikrist Underwood. Med snerrende sydstatsaccent bager Spacey den ene rævekage efter den anden, og med kølig nonchalance knuser han sine modstandere. Det ikke mindre end bragende flot skuespil, og man er ikke et sekund i tvivl om, at ”House of Cards” er Kevin Spaceys serie.

Men på den anden side så bliver den tiltagende nederdrægtighed i serien også en lille smule trættende i længden. Ikke fordi Underwood skal være barmhjertig, da det slet ikke ligger til karakteren. Men mere fordi, det plotmæssigt begynder at blive problematisk i forhold til seriens i forvejen hårdt prøvede realisme. Når Underwood eksempelvis, i en irriterende sidehistorie om computerhacking og cyberterrorisme, udnytter FBI til at fælde en lidt for nysgerrig journalist, virker det som om, manuskriptarbejdet er gået lidt for hurtigt.

Selvom sæson 2 af ”House of Cards” bevæger sig faretruende mellem politisk realisme og decideret overdrev, så er serien stadigvæk forbandet underholdende. Karaktererne er godt skruet sammen, historien er fyldt med overraskende plot-twists og skuespillet sidder lige i øjet. Man skulle ikke tro, at en serie, der ikke indeholder meget actionramasjang, kunne være så neglebidende spændende.

Ekstramateriale
Modsat Blu Ray udgivelsen af første sæson af “House of Cards”, så er der denne gang blevet plads til lidt bonusmateriale. Fem forskellige små film, med en samlet længe på en lille time, er at finde på Blu Ray udgivelsen af sæson 2 af ”House of Cards”. Filmene tager udgangspunkt i specifikke emner, der er relateret til produktionen på den ene eller anden måde. Eksempelvis tager ”Direct Address” udgangspunkt i det fortællermæssige greb, som manuskriptforfatteren anvender, når Francis Underwood bryder den fjerde væg, og henvender sig direkte til publikum. Mest interessant er de to film ”Two Houses” og ”Line of Succession”. Den førstnævnte “Two Houses” omhandler seriens britiske ophav og transformationen fra en britisk miniserie på BBC, til en banebrydende serie på en relativ ny medieplatform, Netflix. ”Line of Succession” er en grundig gennemgang af en typisk produktion fra start til slut, hvor de involverede parter fortæller om seriens tilblivelse.
Ekstramaterialet til anden sæson af ”House of Cards” er ganske underholdene, dog uden at være prangende. Med David Fincher i centrum, bliver man guidet rundt i seriens univers, og får et glimrende lille indblik i tankerne bag produktionen.

4 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Universal Pictures.

Titel: House of Cards