Illusionisten

15. december 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

Illusionisten billede

Den store illusionist/magiker Eisenheim betager publikum, men da han møder sin store kærlighed igen fra sin barndom, bliver det skæbnesvangert, da hun tilhører adelen og han ikke!

En mindre østrigsk by i starten af det 20´ende århundrede, lever den unge Eisenheim (Aaron Johnson) som søn af den jævne slægt, men en dag forandres hans liv, da han møder en magiker ved et stort kroget træ. Som et pust overføres lynhurtigt den gamle magikers evner til Eisenheim. Fra den dag er hans liv beseglet i mystikkens navn. Han møder en dag den unge Sophie Von Teschen (Eleanor Tomlinson) til hest, og bliver ved et trylleslag svært betaget. Men deres aner gør at de må mødes i det skjulte. Han fører hende ind i magiens verden, og sammen bliver de nærmest uadskillelige. Men dagen kommer hvor deres møde bliver afsløret. Eisenheim må forlade byen, for ikke at føre sine forældre og ham selv ud i afstraffelse.
Mange år efter i Wien, er illusionisten Eisenheim (Edward Norton) det store nummer og trækplaster, i et for datidens store kulturcentre. Blandt publikum sidder byens ærværdige politichef Uhl (Paul Giamatti) og lader sig forføre og fascinere. Der går rygter om Eisenheims nærmest overnaturlige evner, som en steppebrand, og det kommer også kronprins Leopold (Rufus Sewell) for øre. Han overvære næste forestilling og har taget sit følge med, blandt andet emnet for en fremtidig hustru.
Forestillingen starter, Eisenheim har brug for en assistent blandt tilskuerne, og Leopold beslutter i sin lunefuldehed, at lade sin kommende hustru, assistere Eisenheim. Illusionsiten opdager til sin forbavselse at han står overfor sin gamle og forbudte kærlighed Sophie (Jessica Biel). Følelserne bliver lynhurtigt genoptaget, igen i det skjulte, denne gang med en meget større magtfaktor indblandet. Uhl får Eisenheim overvåget, og i mellemtiden pynser den grusomme Leopold på en passende straf!

En særdeles smuk og fascinerende film, optaget i den gamle del af Prag, for at genskabe den særlige stemning i at befinde sig i det historiske Wien, under det Østrig-Ungarnske kejserdømme i starten af 1900-tallet.
Det er med stor æstetik, og sikkerhed filmen breder sig ud, med en sublim Edward Norton (”American History X”, ”Fight Club”, ”Primal Fear” m.fl.), der yder rollen stor indlevelse. Store og gode præstationer af både Paul Giamatti (”Private Parts”, ”Storytelling) og Rufus Sewell (”A Knights Tale”) som den gemmen onde og skindsyge arveprins Leopold. Jessica Biel (”The Texas Chainsaw Massacre”, ”Elisabethtown”) spiller sin rolle hengivent, og gør bestemt ikke filmen mindre smuk!
Instruktøren Neil Burger startede sin karriere med at filme reklame blokke for mastercard og tv-spots for Amnesty International. Har efterfølgende instrueret af en MTV kampagne ”Books, Fed Your Head”, som han modtog en del priser for. I 2002 kastede han sig over sit første film projekt ”Interview With The Assasin” fra 2002, omkring mordet på JFK. Han har med denne film, som ligger sig tæt op ad de seks stjerner, stillet sig selv i de store forventningers lys. Det er en genre der kræver de store instruktører. Til at sætte det hele i relief, har Philip Glass sat sig på lydsporet, med stor indføling og elegance.

Titel: Illusionisten
Original Titel: The Illusionist
Premieredato: 15. december 2006