In Darkness

7. september 2018 af Jesper Poulsen

In Darkness billede

En noget tam affære, som ellers starter godt. Resten tabes hurtigt på gulvet, og man er på ingen måde thriller-mættet efter gennemsyn af dette lightprodukt.

Natalie Dormer, som du med al sandsynlighed har set i Game Of Thrones, spiller hovedrollen som den blinde pianist Sofia. Hun overhører et skænderi i lejligheden ovenpå, hvilket ender med drab på naboen Veronique. Skræmt, men stadig besluttet på at komme til bunds i drabssagen, opsøger Sofia faren til Veronique, en serbisk forretningsmand og påstået krigsforbryder. Pludselig befinder den blinde kvinde sig midt i et spind hun ikke kan slippe ud af. En underverden af mystik og fordækte sammenhænge viser sig, selv for en ikke-seende. Dog blotter Sofia selv et par hemmeligheder fra fortiden og en skjult dagsorden.

Således kan man skitsere plottet i In Darkness. Filmen starter fint, og personligt synes jeg at portrætteringen af Sofias mørke er godt skildret. Det er faktisk en lettere intens scene, hvor den fremmed mand med skumle hensigter lister sig ind i Sofias lejlighed. Hun kan intet se, og han kan liste sig rundt i hendes skygge. Desværre taber filmen rigtig meget potentiale, så snart at Sofia begynder sin tilværelse som selvudnævnt privatdetektiv. Efterhånden som tingene kommer for en dag, så forekommer de mange kringelkroge også mere og mere usandsynlige, og man taber simpelthen sympati for Anthony Byrne projekt.

Natalie Dormer leverer en troværdig Sofia i forhold til at skulle spille en blind, men et hullet plot og et støvet manuskript, får ikke Dormers karriere til at eksplodere. In Darkness fejler i thriller-genren og glemmer at følge op på sin første gode 20 minutter. Det klæder simpelthen ikke handlingen at man forsøger at gøre sig lige så udspekuleret som ”The Usual Suspects”. Jeg kan ikke rigtig komme til at anbefale filmen på nogle parametre og desværre ender slutningen med at være temmelig kedelig. Jeg kan ikke svinge mig på mere end 2 stjerner.

Bonusmaterialet er begrænset til en lang stribe interviews med skuespillere og filmskaber.

Universal Pictures.

Titel: In Darkness