Indokina

20. august 2005 af Per C. Halling

Indokina  billede

Endnu en måned, hvor det danske selskab Criterion frister med kvalitetsfilm på dvd. Her kigger vi nærmere på Oscar vinderen ”Indokina”.

En ny filmsæson er startet

Sommeren er gået på held og vi begynder at vende tilbage til vores arbejde igen og tilbage til de gamle rutiner igen. Så er det jo vi efter en lang arbejdsdag kan have brug for at se en rigtig film enten på dvd eller tv. Det er der naturligvis bod for, da videoforretningerne bugner af tilbud med nye film indenfor alle genre. I foråret kom et nyt selskab, Criterion, på banen med en række spændende titler af både nye og ældre dato. De kommende måneder byder bl.a. på film af Bernardo Bertolucci, Roman Polanski, Federico Fellini, David Cronenberg, Louis Malle og andre spændende instruktører, som nok skal skabe lidt sund konkurrence og godt alternativ til biografernes amerikanske blockbusters. I denne måned udkommer Indokina, Maria's Lovers, De Elskende Fra Pont-Neuf og The African Queen. Her skal vi kigge nærmere på filmen Indokina, som er fra 1992 og instrueret af Régis Wargnier, med Catherine Deneuve, Vincent Perez og Linh Dan Pham i de bærende hovedroller.

En film, som går lige i hjertet

I en tid, hvor vi bliver bombarderet med masser af film med halvdårlige plots og stereotype figurer, er det rart med en film, hvor man virkelig kan mærke personerne og gribes af handlingen, og selvom det ikke er en super kunstfilm kan man ikke undgå at blive rørt af den.

Eliane Devries (fremragende spillet af Catherine Deneuve) er en fransk forretnings kvinde, der ejer en stor gummitræsplantage i den franske koloni Indokina, som er det gamle navn for Vietnam. Eliane er dog ikke en helt almindelig plantageejer, som bare udnytter de lokale for deres arbejdskraft og beder dem opdyrke deres eget land til hendes fordel og indkomst. Hen er en kvinde med mange sider og med en stor kærlighed til de mennesker, som arbejder for hende, som giver hende et følelse af nærhed og nærværd som ingen af hendes landsmænd giver hende. På tros af hun følger sit lands skikke og traditioner, bliver hun aldrig rigtig accepteret af sine landsmænd og slet ikke da hun adoptere en ung pige, Camille (følsomt spillet af Linh Dan Pham), da hun mister sine forældre. Elianes kærlighedsliv er også fyldt med elskere og løse forbindelser. Alle disse problemer gør at hun på ydersiden kan virke hård og følelseskold selv det mere er et udtryk for undertrykte følelser for inde bag denne facade banker et varmt hjerte for kærligheden og retfærdighed. På en aktion møder hun en ung officer Jean-Baptiste (intenst spillet af Vincent Pérez). som hun indleder en hemmelig affære med. En dag render Camille tilfældigt ind i Jean-Baptiste og naturligvis falder de to unge for hinanden, hvilket Eliane naturligvis ikke er synderligt glad for og da Jean-Baptiste bliver forflyttet og Camille stikker af hjemmefra for at være sammen med ham, får det tragiske konsekvenser, som naturligvis ikke skal røbes her.

Den ægte vare ...

Dette er en film, hvor handlingen, dialogen, følelserne er i centrum i stil med The Piano som vi på for et par uger siden her på On-Z selvom det er en anden form for undertrykkelse, der her er tale om her, men måske er ikke helt galt, når den ofte bliver omtalt som en Fransk Borte Med Blæsten for Eliane og Scarlett har nu flere ting tilfælles. De er begge stærke og følsomme kvinder, som bag den smukke facade gemmer dig sig en meget kompleks person, som har mange facetter at spille på for at nå deres mål og det er uanset om det er i kærlighed eller forretning. En anden force ved filmen er at selvom Catherine Deneuve klart er den bærende skuespillere

Filmen er helt fantastisk smukt optaget og fuldt med masser af stemningsfyldte billeder fra naturen og af befolkningen optaget på stedet og fri for nutidens talrige CGI billeder, som slet ikke har den samme skønhed som disse – den ægte vare. Der bruges virkelig meget tid at sætte os i den rette stemning og man må siges lykkedes til fulde. Så hvis du ikke har et fladskærms tv får du lyst til at sætte tv-et op på væggen så du kan nyde billederne også efter filmen er over.

Lægger op til mere end den holder ...

Udover at være en smuk film er dette også en meget politisk film om hvordan et helt folk blev groft udnyttet og fanget lige meget hvad de gør. Dette vises bl.a. i de scener, hvor vi ser plantage arbejderne flygter fra de fattig kår og sultedøden til friheden i Ha Long Bay hos franskmændene der, blot for at blive solgt som slaver af selv samme franskmænd. Hvor dette tema kunne have været en vigtig del af handlingen, bliver dette desværre kun brugt til at vække forskellige stemninger hos os og skabe billeder vi husker. Man har desværre, for at kunne sælge filmen bredere, valgt at lægge vægten på kærligheds historien og dramaet frem for at lave en politisk film om et undertrygt folk og de spændinger, der altid har været i Vietnam/Indokina, for det kunne have givet filmen en ekstra dimension, og fået filmen op på et højere niveau end den i forvejen er.

Det var lidt om filmen, så her kommer lidt om dvd’en i øvrigt.

Video

Billedet præsenteres i Anamorphic Widescreen 1.85:1 selvom den oprindelig er 1.66:1 så der mangler let lidt hist og her, men hvis du ikke har set de tidligere udsendte widescreen udgaver på VHS eller Laserdisc, bemærker du ingen forskel. Billedet er pænt og roligt og yder bestemt retfærdighed til alle de mange forskellige stemninger, selvom billedet ikke er i decideret reference kvalitet, da den røde farve er lidt for fremtrædende i perioder. Da jeg ikke kan huske filmen fra biografen, kan jeg ikke forsvare det med at sige, det er et valg fra instruktørens side.

Audio

Lyden er virkelig flot og det er lidt svært at tro, der kun er tale om Dolby Digital 2.0 for lyden er både godt mixet og fyldt med detaljer og dynamik. Der er et flot forhold mellem tale, musik og øvrig lyd, men dine baghøjttalere kommer ikke på arbejde denne gang.

Menu og Tekster

Menuerne på disken er simple uden at være kedelige.

Der er mulighed for at fravælge eller få tekster på Dansk eller Norsk eller slet ingen.

Ekstra materiale

Når man nu lægger op til at være en kvalitets dvd og, er det meget skuffende, der ikke er blevet plads til hverken interviews, baggrunds information eller noget som helst om filmen om dens tilblivelse eller medvirkende.

Konklusion

Endnu en gang er dejligt at se et selskab hive fat i bagkataloget og genudsender nogle af de mange film man har sukket efter i lang tid, enten i biografen eller bare en udgave med dansk tekst. Indpakningen er lækker og den tekniske kvalitet er okay, nu skal vi bare have noget godt ekstra materiale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Criterion Film.

Titel: Indokina
Original Titel: Indochine