KAT

8. juni 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

KAT billede

Veninderne Maria & Isabella bor sammen i en lejlighed lige under Isabellas bedsteforældre, som interesserer sig for det okkulte. En dag sker der noget med Marias kat

Maria (Liv Corfixen) er jurastuderende, og bor sammen med veninden Isabella (Charlotte Muck) i hendes lejlighed. Lejligheden ligger lige under Isabellas bedsteforældres (Holger Perfort & Grethe Holmer). Maria har en kat, Athena, som hun er meget glad for. Ligeledes har hun en kæreste, Henrik (Martin Brygman), som hun dog ikke ser så meget til i øjeblikket pga hendes studier.

Isabellas bedsteforældre er interesserede i det okkulte, og holder af og til nogle specielle arrangementer, og det gør de også denne aften. Ved et uheld er Athena kommet derop, og det bliver starten på en række makabre og blodige begivenheder. Maria opdager dog ikke noget lige med det samme. Hun er optaget af at pleje hendes dårlige forhold til Henrik, et forhold som bestemt ikke bliver bedre da Isabella fortæller at hun har set Henrik sammen med en anden pige.

Maria er stadig så forelsket i Henrik at hun ikke tror på alle de beviser på hans utro, som hun ellers bliver præsenteret for. Hun drejer i stedet sin opmærksomhed hen på en række voldsomme mord der bliver begået i København. Det pudsige er at det altid sker i nærheden af Maria, og det opdager politiets efterforsker Peter Hald (Søren Pilmark) også. Han undrer sig naturligt nok over at Maria altid kommer forbi gerningsstedet. Han starter med at mistænke hende, men Maria har efterhånden opdaget at der er noget andet galt. Nemlig med Athena, som er begyndt at opføre sig underligt, og faktisk virker mere eller mindre ond.

Resten må du enten gætte dig til eller se selv. KAT er en dansk gyserfilm, der gerne vil så meget, men desværre ikke når ret meget af det. Den ligner noget man har set et utal af gange tidligere, og når historien så tilmed er noget tynd bliver resultatet altså også derefter.

Liv Corfixen spiller hovedrollen Maria. Hun spiller ganske acceptabelt, men når aldrig op på samme niveau som i ”Bleeder”. Hun har en tendens til at virke lidt for indstuderet, forstået på den måde at det virker som om hun mangler sjælen i sit skuespil. Det er noget stift og skolebogsagtigt. Replikkerne lyder tit som om de er læst direkte op fra manuskriptet.

Charlotte Munck får sin debut i en spillefilm med rollen som Marias veninde Isabella. Hun spiller egentlig også rimelig acceptabel, men formår heller aldrig at markere sig. Hun spiller den materialistiske unge pige, der bruger løs af pengene uden at tænke over hvor de skal komme fra. Det klarer hun godt nok, men jeg synes alligevel at hun mangler at give rollen noget personlighed og dybde.

Martin Brygmann spiller Marias kæreste Henrik. Han spiller godt, og formår at give rollen en smule personlighed. Selvom man af og til sidder med en blandet opfattelse af Henrik, så har man altid en mening om ham, og det er rart, og kan tilskrives Martin Brygmann. Søren Pilmark er politimanden der fatter mistanke til Maria. Om hans præstation kan jeg kun sige at den ikke lever op til hvad man tidligere har set Søren Pilmark levere, men at han alligevel ikke er den dårligste i filmen.

Martin Schmidt står for instruktionen. Han har tidligere lavet vellykkede gysere som ”Sidste Time” og ”Mørkeleg”. Derfor undrer det mig at han pludselig laver en film som ”KAT”, som slet ikke når op på højde med hans tidligere film. Han udtaler selv at han syntes at gysergenren trængte til et ordentligt spark bagi, men efter min mening lykkes det ikke særlig godt for ham.

Som det nok ikke kommer bag på jer er katten et væsentlig element i filmen, og jeg synes at eftersom vi befinder os i den 21. århundrede, så kunne man godt have lavet de special effects der skulle til for at lave det bare en anelse troværdigt. Det der er at se i filmen er under al kritik. Det virker utrolig amatøragtigt. Martin Schmidt siger godt nok at filmen ikke er drevet frem af special effects, og det giver jeg ham ret i, men man kunne da godt have lavet de få man bruger af en ordentlig kvalitet.

KAT var en skuffende oplevelse. Den levede slet ikke op til mine forventninger, og det var jeg lidt ked af. Historien er i øvrigt utrolig forudsigelig. Her på det sidste har danske film ellers været noget af en oplevelse, men den oplevelse ødelagde KAT altså.

Titel: KAT
Original Titel: KAT
Premieredato: 8. juni 2001