Kidnappet

7. oktober 2010 af Nikolaj Sonqvist

Kidnappet billede

Voksenfilm i børnehøjde eller er det omvendt?

Det 12-årige adoptivbarn Simon rejser med sin danske mor til Kenya, hvor han er født. Simon har ikke den store interesse for sit fødeland og ville hellere være blevet i Danmark og spille fodbold. Allerede på rejsens første dag går det dog galt – Simon forsvinder, da han i jagten på sin elskede fodbold havner midt i Kibera – Østafrikas største slumby! Der er dog ingen fare på færde, før Simons mor beslutter at gå til medierne og udlove en dusør til den, der finder ham… Pludselig er Simon et jaget trofæ i et af verdens fattigste lande, men Simon opdager, at hans nye venner er klar til at hjælpe, hvor og når han mindst venter det…

Kidnappet er Vibeke Mausyas spillefilmsdebut efter at have instrueret og produceret en del dokumentar, portræt og kortfilm og netop hendes baggrund som dokumentarisk skinner til en vis grad igennem i filmen. For Kidnappet er lige så meget en historie, som vil sætte fokus på Afrikas slum og fattigdom, som en film som vil fortælle en historie om en mor, som mister sit barn. I hvert fald for en stund. Det hele er et utrolig hæderlig og beundringsværdigt koncept, ligesom man værdsætter nødhjælpsarbejderne og andre som forsøger at gøre en forskel.

Ved at skrive historien færdig i Nairobis slum og dermed fange inspirationen ud fra den virkelige hverdag og ved at caste lokale gadebørn og give dem en bedre fremtid, forsøges der at skabe en autentisk vinkel på filmen og samtidigt at forsøge at gøre en god tjeneste. Vi skal forstå at dette er virkeligheden, blot i fiktionsform. Dette er klart mindre kynisk end en Hollywood produktion ville have gjort.

Desværre falder filmen lidt mellem to stole. Temaerne er for voksne til en børnefilm, men derimod er det færdige produkt tydeligt rettet mod børn som tilskuere. Vibeke Mausya udtaler ”at Danmark var klar til sin egen version af ”City of God” og hvis det er det, man vil fortælle, er det nok ikke en børnefilm, man skal gå efter. Samtidigt er tonen og replikkerne i filmen meget børnevenlige og man forstår ikke helt, hvem filmen vil henvende sig til.

Connie Nielsen og Lars Mikkelsen leverer det de skal til filmen, men problemet er mest børneskuespillet og nogle af de voksne afrikanske skuespillere, som langt fra præsterer. De er ikke troværdige og naturlige og det bliver for tydeligt, at de spiller skuespil. Derudover kan filmen ikke helt finde ud, om kenyanerne snakker engelsk eller kenyansk til hinanden indbyrdes. Det virker i hvert fald utroværdigt filmisk, om det så er sandt eller ej hvad de gør i virkeligheden.

Kidnappet er ifølge instruktøren en børnefilm og det kan sagtens være, at den vil finde et publikum blandt børn og unge. Man må tage hatten af for konceptet og de kraftanstrengelser der er blevet gjort, for at realiserer filmen, ved at benytte lokale kenyanske amatørskuespillere og filme i de rigtige omgivelser. Desværre er hele oplevelsen lidt flad og netop den gode hensigt, at få rigtige børn til at agere, filmens største problem. Filmen skulle enten have været holdt i børnehøjde eller i voksenhøjde. Ikke begge dele.

Titel: Kidnappet
Original Titel: Kidnappet
Premieredato: 7. oktober 2010