Kubo – den modige samurai

22. september 2016 af Malene Straarup

Kubo – den modige samurai billede

Kubo – den modige samurai er stopmotion i særklasse med en fantasifuld fortælling, der kan puste lidt visuel magi ind i hverdagen.

Kubo (Carl-Emil Lohmann) lever i en klippehule med hans mor (Trine Appel), der er katatonisk om dagen efter hun mistede sin mand og slog hovedet for mange år siden. Kubo bruger sin dag på at fortælle samurai-historier til landsbyens folk samtidigt med at han spiller på sin magiske shamisen, der får origamien til at blive levende. Kubo skal dog altid være hjemme inden mørkets frembud, men en dag når han det ikke, og finder ud af at hans mors familie er ude efter ham. Kubo må nu med hjælp fra Abe (Trine Appel) og Bille (Alexandre Willaume) finde sin fars rustning, for at bekæmpe Månekongen (Stig Hoffmeyer) og hans to døtre (Marie Bach Hansen).

Kubo er med dens 142 minutter den længste stop-motion film der nogensinde er blevet lavet, og den tog da også næsten fem år at få færdiglavet. Filmen er den fjerde fra Laika Studios, der før har underholdt os med Coraline (2009), Paranorman (2012) og The Boxtrolls (2014). Denne gang er det studiets egen chef, Travis Knight der har sat sig i instruktørstolen.

Rent visuelt er filmen fantastisk smuk. Når man har i mente at det er stop-motion, virker action-sekvenserne utroligt gennemførte. Filmen går desværre lidt i stå i anden akt. Der er masser af action i denne del, men plottet vander lidt ud og bliver blot en slag ”og så skete der det, og så skete der det.” Filmen slutter til gengæld med en smuk version af Beatles’ While My Guitar Gently Weeps udført på det japanske instrument, shamisen, som Kubo spiller på.

Abe og Bille er oplagte som comic relief med deres nagen efter hinanden, og Billes svækkede hukommelse og komiske klodsethed. Filmen har en censur på 7 år, og der er også ret mørke og til tider uhyggelige scener i filmen. Humoren synes at være tiltænkt de helt små, men der er emner som filmen berører der synes meget voksent og følsomt. Kubos katatoniske mor, og den evige kamp om liv og død imod hans egne familiemedlemmer, giver filmen et ret modent og dystert udtryk. Til gengæld er origamien, der fylder en hel del i filmen, så magisk og vellavet at man ikke kan lade være med at blive fascineret af kunsten og nærmest går i barndommen for at få foldet noget papir.

Til det voksne publikum kan man glæde sig til at se filmen med stemmer som Charlize Theron, Matthew McConaughey, George Takei, Ralph Fiennes og Rooney Mara. Det bliver dog desværre ikke aktuelt i de danske biografer.

Kubo - den modige samurai er årets mest fantasifulde film, og vil klart være en værdig modstander til Zootropolis (2016) når der skal kæmpes om priser for bedste animationsfilm.

Titel: Kubo – den modige samurai
Original Titel: Kubo and the Two Strings