LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite

8. juli 2013 af Nikolaj Sonqvist

LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite billede

Klodset Batmanfilm.

Imperiet slår igen
LEGO har i den grad fundet de rigtige byggeklodser frem og bygget et solidt fundament under koncernen. Ved at have bevæget sig ind i filmens og computerspillets verdens med blandt andet Pirates of the Caribbean, Indiana Jones og Star Wars, har LEGO yderligere udvidet sit omfangsrige imperium med umiddelbar succes. Nu har LEGO altså også bevæget sig ind i DC Comics populære tegneserieunivers med den animerede LEGO Batman The Movie – DC Super Heroes Unite. Hvor originalt det er, kan man i den grad sætte spørgsmålstegn ved.

Batman og Superman er tilsyneladende på mission sammen, men Superman bliver svækket af kryptonit og Batman bliver mast af en container. Det er selvfølgelig Jokerens værk. Herefter går vi 4 dage tilbage for at se, hvordan det hele er kommet til det. Batman vinder "Gotham årets mand prisen" foran en uforstående og olm Lex Luthor, men under sejrsceremonien stormer Jokeren og hans håndlangere TwoFace, The Riddler, The Penguin, Poisen Ivy, Harley Quinn og Baine det hele og stjæler showet.

Jokeren og hans slæng bliver alle fanget, men imens indleder Lex Luthor en plan om, at blive den næste præsident og derfor befrier han Jokeren og teamer op med ham. Sammen vil de nu forsøge at overtage Gotham, mens Batman, Robin og Superman vil forsøge at redde byen endnu engang.

Med inspiration fra fortiden
LEGO Batman er en viderebygning af LEGO spillet og er tydeligvis inspireret af fortidige Batmanfilm. Filmen starter med samme Batmanmusik som Tim Burton benyttede som tema i hans film (pudsigt nok hedder instruktøren også Burton til efternavn), Batman karaktereren er i forlængning af Christopher Nolans Batman, og en tidlig scene i filmen er en åbenlyst hyldest til 60’ernes Adam West med Batman hængende i en rebstige angrebet af hajer! Der er i den grad hentet inspiration fra fortiden.

Når Batman og Superman slår pjalterne sammen og det samme gør Jokeren og Luthor, så ringer der naturligvis ”Justice League” i de flestes fan-ører. Og selvfølgelig optræder Den Grønne Lanterne, Wonder Woman, Lynet, Cyborg, Catwoman og Menneskejægeren fra Mars, foruden de førnævnte skurke. Man må dog håbe på, at hvis Justice League filmen nogensinde ser dagens lys, vil den være bedre struktureret og medrivende end denne klodsede superheltefilm.

Batman i samlesæt
Men LEGO Batman er vist også for samme målgruppe, som legetøjet er rettet mod. Actionsekvenserne er ikke specielt medrivende, hvor de mørke og dystre scener er holdt alt for lysende og for eksempel den første Joker-jagt bliver hurtigt og nemt løst. Der mangler i den grad spænding. Fortællingen er klodset fortalt og minder om et LEGO-samlesæt uden manual. Karakteropbygningen er anstrengende åndsvag. Batman kan ikke fordrage Superman og bliver som en lille dreng, der bliver tvær, hvis han ikke får sin vilje. Batman er en uomtvistelig stædig regelrytter, der lader sin gnavne personlighed gå ud over den drengede Robin. Batman irettesætter hele tiden Robin, som en far gør sin søn, og med nedbøjet hoved tager den umiddelbare Robin imod de verbale tæsk. Superman derimod er den impulsive og letsindige superhelt, der hverken bekymrer sig om noget eller forstår Batmans indædte had til ham. Der er lidt Paris Hilton gemt i ham!

Sommetider er man som seer i tvivl om LEGO tager DC-universet seriøst, eller om det blot er for at tjene nogle skillinger i filmbranchen. Specielt den ofte platte humor er med til at underminere helt oplevelsen som en medrivende Batmanfilm. Da Lex Luthor og Jokeren succesfuldt får produceret en klump kryptonit, vender Jokeren sig rundt og siger: ”det blev en dreng”, mens han fromt viser noget der ligner en kryptonit-dildo!

Det er episoder som denne, hvor man begynder at tvivle på, om LEGO mener filmen seriøst eller om man bare er blevet for gammel til at se børnefilm, fordi man finder helt forkerte ting i universet.

Warner Bros..

Titel: LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite